Bugatti, czyli marka francuskich samochodów sportowych i wyścigowych do dzisiaj stanowi wyraźny synonim luksusu, prestiżu i dbałości o szczegóły. Za sukcesem firmy stoi jedna osoba – Ettore Bugatti, genialny konstruktor samochodów i wynalazca.
Ettore (1881-1947) pochodził z włoskiej rodziny artystycznej (był synem projektanta mebli i biżuterii, Carlo Bugatti) i mimo ukończenia akademii sztuk pięknych nie planował pójścia w ślady ojca. Jego pasją były natomiast samochody. W wieku 16 lat zamontował dwa silniki w trzykołowym rowerze i wystartował nim w 10 wyścigach automobilowych, z czego wygrał osiem. Jego pierwsze próby produkcji samochodów we współpracy z baronem de Dietrich nie powiodły się, dlatego też w 1909 roku konstruktor zakłada własną fabrykę samochodów w Molsheim (Alzacja).
Pierwsze auta tworzone przez Bugattiego były lekkimi i szybkimi bolidami, służącymi do jazdy wyczynowej a Ettore odnosił również sukcesy jako konstruktor. Udało mu się stworzyć nowatorską ramę pojazdów, która była na tyle elastyczna, że spełniała rolę zawieszenia. Bugatti promował również i organizował wyścigi samochodowe. W 1909 roku kierowca Bugatti Type 13, Ernest Friedrich, zajął drugie miejsce w Grand Prix Francji. W 1921 roku, po wzięciu udziału w wyścigu o GP Brescii, marka Bugatti zyskała status nieśmiertelnej legendy motoryzacyjnej. Wtedy to półtoralitrowy model T12 uplasował się na pierwszej, drugiej, trzeciej i czwartej pozycji tamtych zawodów. Trzy lata po tym sukcesie kolejny model Bugatti – T35 zajął pierwsze miejsce na torze i przez kolejnych pięć lat nikomu nie udało się go pokonać. Firma Bugatti oprócz typowych samochodów wyścigowych wypuszczała także na rynek luksusowe pojazdy. A sposób ich produkcji, zastosowane rozwiązania sprawiały,że wkrótce właśnie te samochody stanowiły ucieleśnienie luksusu, przepychu i elegancji. Tak było chociażby w przypadku legendarnego modelu 57 SC Atalante (zaprojektował go syn Ettorego -Jean), który przez wiele lat zachwycał rozmachem i zastosowanymi rozwiązaniami technicznymi.
Najważniejszym dokonaniem firmy jest jednak oszałamiający model Royal. Ten pojazd o długości 6,5 metra oraz 12,7-litrowym silniku o mocy prawie 300 koni osiągami zdecydowanie zdeklasował wszystkie konkurencyjne samochody. O mocy tego samochodu może także świadczyć fakt, że część silników tego samochodu (wyprodukowano ich więcej niż pojazdów) zastosowano do napędu expresu kolejowego Trans Europa Express. W latach 1929–1933 wyprodukowano zaledwie 6 egzemplarzy Bugatti Royale, z czego tylko 3 zostały sprzedane, a 3 pozostały do użytku członków rodziny.Oszałamiający Royale nie trafił jednak w dobry czas, nabywców odstraszał zbyt wysoką ceną i z powodu okresu klęski ekonomicznej nie zyskał ogromnej popularności. Ten samochód przyczynił się również od upadku firmy.
Markę Bugatti próbowano wskrzesić w 1987 roku, gdy włoski przedsiębiorca Romano Artioli, założył przedsiębiorstwo Bugatti Automobili SpA. Próba włoskiego przedsiębiębiorcy nie przyniosła jednak zakładanych efektów, a firma upadła po 8 latach działalności. Skuteczna reaktywacja marki miała miejsce dopiero w 1998 roku, gdy Volkswagen zainteresowany przejęciem przedsiębiorstwa odkupił prawa do jego znaku handlowego. Rok później pokazano prototyp modelu Bugatti 16.4 Veyron. Samochód ten wyposażony jest w 16 cylindrowy silnik osiągający aż 1001 KM i osiąga prędkość maksymalną przekraczającą 400 km/h. Produkcję rozpoczęto w 2005 roku. Do dzisiaj Veyron należy do najszybszych i do najdroższych samochodów supersportowych na świecie.
Grzegorz Kowalewski
fot. Wikipedia