Imponujące i nowoczesne supersamochody nie powstają tylko w krajachśródziemnomorskich. Taką tezę potwierdza historia szwedzkej marki Koenigsegg, która nazywana jest “szwedzkim rywalem Ferrari”.
Twórca firmy – Christian von Koenigsegg o tworzeniu swych własnych samochodów wyścigowych myślał już w wieku 5 lat. Inspiracją dla pięciolatka był norweski film animowany o mechaniku rowerowym, który stworzył własnoręcznie samochód wyścigowy. Takie dziecięce marzenie udało się spełnić 17 lat później, gdy 22 letni Christian von Koenigsegg stworzył swoją firmę produkującą samochody sportowe.
Koncepcję pierwszego samochodu marki Koenigsegg powstała już w 1993 roku i przez kolejne lata nie ulegała ona większym zmianom. Celem było stworzenie dwumiejscowego auta, z silnikiem umieszczonym centralnie, zdejmowanym dachem i rozwiązaniami technicznymi wywodzącymi się z Formuły 1. Ogólne wskazówki na temat kształtu samochodu stworzył twórca firmy, za ostateczny kształt odpowiada natomiast David Craaford.
Pierwszy prototyp w historii firmy Koenigsegg – Koenigsegg CC 1997 wyprodukowano w 1997 roku. Wysokość pojazdu wynosiła 1100- mm, długość-4190 mm, szerokość-2000 mm. Wagę modelu określa się na 900 kg. Do napędu użyto jednostki V8 3,8 l DOHC 32V generującą moc maksymalną 614 KM. Prędkość maksymalna to 354 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h zaś 3,2 s.
Doświadczenie związane ze stworzeniem CC 1997 wykorzystano przy produkcji pierwszego seryjnego supersamochodu firmy – modelu CC8S, który po raz pierwszy zaprezentowano na genewskich targach motoryzacyjnych w 2000 roku. W tym modelu nadwozie ramę wykonano z włókna węglowego i kevlaru. Do napędu użyto centralnie położonej jednostki V8 o pojemności 4,7 l generującej moc 664 KM. Prędkość maksymalna pojazdu wynosiła 388 km/h a przyspieszenie 0-100 km/h to natomiast 3,4 s.
Kolejne modele szwedzkiej firmy mocno nawiązywały do CC8S.Tak było w przypadku modelu CCR, który był “mocniejszą wersją” poprzednika i modelu CCX,który spełnia światowe normy bezpieczeństwa i emisji spalin, dzięki czemu może być sprzedawany na całym świecie. Jeśli chodzi o CCX to auto to rozpędziło się w 2005 roku do prędkości 388,87 km/h i tym samym otrzymało zaszczytny tytuł “najszybszego seryjnie produkowanego samochodu na świecie”.
Chociaż kolejne pojazdy nawiązywały do pierwszego dzieła szwedzkiej firmy to w przypadku modelu z 2011 różnic było aż tak wiele, że zdecydowano się na nową nazwę – Agera. Podobnie jak w przypadku CCX celem było pobicie rekordu najszybszego samochodu produkowanego seryjnie. 4,7-litrowy motor V8 Agery potrafił osiągnąć 910 KM mocy (przy 6850 obr./min.) i 1100 Nm momentu obrotowego (przy 5100 obr./min.). Agera przyspiesza do 100 km/h w 3,1 s, natomiast do 200 km/h – w 8,9 s. Prędkość maksymalna to ponad 390 km/h. Agera pobiła rekrod najszybszego samochodu seryjnie produkowanego na świecie, ale później trafił on do kultowego pojazdu Bugatti – modelu 16.4 Veyron.
Najnowsze dzieło szwedzkiej firmy to imponujący,tajemniczy ale też i kontrowersyjny model. Mowa o One:1. Tan nietypowa nazwa podkreśla współczynnik mocy do masy samochodu, który wynosi 1:1. Inne parametry auta też są niesamowite – autorski silnik V8 o pojemności 5 litrów rozwija moc 1360 KM i generuje moment obrotowy na poziomie 1371 Nm. Jest to zasługa specjalnie zaprojektowanych turbosprężarek o zmiennej geometrii łopatek.
Imponujące jest również przyśpieszenie samochodu – przyspiesza on do 400 km/h w czasie zaledwie 20 sekund!Ponadto One:1 może rozwinąć prędkość 440 km/h, co sprawia że bije rekord Bugatti Veyron Super Sport ustawiony w czerwcu 2010 roku. Olbrzymia moc samochodu może zostać powstrzymana przez wyjątkowo sprawne hamulce. Zastosowane w pojeździe węglowo-ceramiczne tarcze hamulcowe potrafią zatrzymać pojazd rozpędzony do 400 km/h w czasie 10 sekund. Droga hamowania ze standardowej prędkości 100 km/h wynosi więc tylko 28 metrów.
Koenigsegg One:1 zostanie skonstruowany tylko w 6 egzemplarzach, nietrudno się domyślić,że wszystkie zostały już zamówione.
Grzegorz Kowalewski
fot. Wikipedia