Mazda wraca do tradycji

Marka Mazda pokazała na targach motoryzacyjnych w Tokio koncepcyjny model RX-VISION. Ten sportowy samochód przyciąga uwagę atrakcyjną stylizacją i wykorzystaniem silnika Wankla (z wirującym tłokiem). 

 

Według dziennikarzy i ekspertów motoryzacyjnych Mazda RX-VISION była jedną z gwiazd targów w Tokio. Ten koncepcyjny model pokazał bowiem pomysł na rozwój samochodów sportowych producenta z Hiroszimy i zainspirował uczestników targów do próby prognozowania kolejnego kroku marki.

Koncepcyjny samochód jest mniejszy od RX-8 i mierzy 4389 mm długości. Inne wymiary to szerokość 1925 mm i stosunkowo niewielka wysokość, czyli 1160 mm. Na targach w Tokio pokazano model o 20 calowych kołach o rozmiarze 245/40R20 z przodu i285/35R20 z tyłu. Podczas targów chwalono wygląd modelu, projektantom udało się bowiem stworzyć agresywną i efektowną linię pojazdu bez rezygnacji z charakterystycznych dla Mazdy rozwiązań.

Efektownej stylistyce sportowej Mazdy towarzyszy wyjątkowo ascetyczne wnętrze – nie ma tam zbędnych ozdobników, wykorzystano natomiast szlachetne materiały – skórę, aluminium i włókno węglowe.

Największą sensacją wzbudziała natomiast zapowiedź wykorzystania do napędu silinka Wankla (z wirującym tłokiem) nowej generacji- SKYACTIV-R. Takie rozwiązanie stanowi powrót do korzeni i tradycji marki. Bo właśnie Mazda w 1967 roku 

zaprezentowała sportowy samochód Cosmo Sport z pierwszym silnikiem z dwiema komorami wyprodukowanym na licencji NSU-Wankla. Rok później 1968 do produkcji wszedł model NSU Ro 80, także z silnikiem dwukomorowym.

Mimo imponujących zalet silników Wankla (małe rozmiary i masa, prostota konstrukcji, osiąganie wysokich prędkości obrotowych i wysoka sprawność mechaniczna) takie konstrukcje nie stały się popularne na świecie (producenci napotykali wiele problemów konstrukcyjnych i technologicznych), technologię rozwijała tylko Mazda.

Nowe wersje silnika pojawiły się w modelu RX-7, a także RX-8, gdzie jednostkę napędową nazwano Renesis.

Co ciekawe – konstrukcja była na tyle uniwersalna, że Mazda testowała właśnie na tym silniku paliwo wodorowe.

Według zapowiedzi producenta koncepcyjny model RX-VISION stanowi platformę, na której zadebiutuje nowa generacja silnika z tłokiem obrotowym – SKYACTIV-R i ucieleśnia wizję sportowego samochodu z silnikiem umieszczonym z przodu i napędem na tylną oś.

 

Grzegorz Kowalewski

fot. Mazda