Rolls-Royce spróbował przewidzieć jak będzie wyglądać motoryzacja za 100 lat. Brytyjczycy stworzyli odważny i futurystyczny koncept Vision Next 100, który zaskakuje luksusem i..brakiem kierownicy.
Koncept Vision Next 100 o wewnętrznym oznaczeniu 103EX to pierwsza w historii marki próba przewidzenia przyszłych trendów w motoryzacji. Projektanci stworzyli wyjątkowo odważną wizję a pojazd zaskakuje kontrowersyjnymi rozwiązaniami.
Pierwsze zaskoczenie to poważne rozmiary i kształty, które ciężko określić jako atrakcyjne. Brytyjczycy stworzyli bowiem pojazd o długości niemal 6 metrów o wysokości 1,6 metra (to zasługa wysoko zawieszonej kabiny).
W kabinie czeka na kierowców i luksus i automatyczne systemy. Zamiast foteli w środku znaleźć można obszytą jedwabiem sofę, a do kabiny prowadzą schody z czerwonym podświetleniem, które miały udawać czerwony i luksusowy dywan. Projektanci mocno skupili się na wygodzie i luksusie pasażerów – przy wejściu do pojazdu szklane zadaszenie unosi się automatycznie tak wysoko, że do samochodu można wejść nawet na stojąco.
W kabinie zabrakło kierownicy, a konceptem sterować ma system sztucznej inteligencji Eleanor. Projektanci tłumaczą, że system zadba zarówno o bezpiecznie dotarcie do celu jaki i zapewnienie rozrywki pasażerom. System przejmie na siebie także zadanie parkowanie.Nietypowo rozwiązano również temat bagaży pasażerów. Specjalnie dla luksusowego konceptu przygotowano zestaw bagażowy, który umieszczono…pod przednią maską.
Projektanci konceptu zdradzili, że jego koła z wąskim ogumieniem na 28-calowych felgach zbudowano ręcznie aż z 65 części. Niestety – temat napędu został całkowicie pominięty. Podczas prezentacji pojazdu w londyńskim Roundhouse zasugerowano jedynie, że w przyszłości na pewno nie będą używane klasyczne, spalinowe silniki.
Według twórców konceptu zmienić się ma także proces produkcji samochodów. Klienci mieliby więc wybierać podwozie, na którym byłyby budowane niepowtarzalne karoserie i powstawałyby ociekające luksusem kabiny. Podobne rozwiązania stosowano już przed II wojną światową.
Producent nie zdradził, czy Vision Next 100 będzie produkowany seryjnie.
Grzegorz Kowalewski
fot. Rolls-Royce