Porsche zaprezentowało drugą generację limuzyny Panamera. Nowa propozycja tej kultowej marki ma ulepszony silnik i skrzynię biegów, samochód wyposażono również w nowoczesne systemy ułatwiające i uprzyjemniające jazdę.
Nowa Panamera to kontynuacja pomysłu na połączenie osiągów z wygodą i luksusem cechującym limuzyny. Nowy model jest mocno ulepszony w stosunku do poprzednika i wszystkie te rozwiązania tworzą imponującą całość.
Limuzyna ma teraz długość ponad 5 metrów – i jest dłuższa, szersza i wyższa od swojego poprzednika. Inna zmiana to zwiększenie od 30 milimetrów rozstawu osi. Pojazd używa teraz 19-calowych felg, które można wymienić na obręcze o średnicy 20 lub 21 cali. Maska, dach, klapa bagażnika i błotniki zostały wykonane z aluminium celem obniżenia masy własnej i jej środka ciężkości.
Producent zdradził, że Panamera będzie dostępna w trzech wersji silnikowych z bezpośrednim wtryskiem, wszystkie modele mają mieć podwójne doładowanie (turbosprężarki umieszczone są między głowicami cylindrów), napęd na wszystkie koła, 8-stopniową, dwu sprzęgłową skrzynię biegów PDK i zredukowane zapotrzebowanie na paliwo.
Pod maską benzynowej Panamery 4S znajdzie się 440-konny V6 o pojemności 2,9 litrów. Panamera 4S Diesel będzie wyposażona w 422-konne, wysokoprężne V8 o momencie obrotowym aż 850 Nm. Dla szczególnie wymagających klientów powstanie sportowy potwór, czyli Panamera Turbo z widlastą ósemką o pojemności czterech litrów, mocy 550 koni mechanicznych i momencie 770 niutonometrów.
Panamera Turbo będzie ważyła 1980 kg, co przy mocy jej mocy daje imponujące 3,6 kg/KM oraz przyspieszenie wynoszące 3,6 s do 100 km/h z pakietem Sport Chrono. Bez niego Turbo przyspiesza w 3,8 s. Moc nowej jednostki napędowe wzrosła i to o 30 KM, podniesiono także moment obrotowy, który wynosi teraz 770 Nm w zakresie 1960 – 4500 obr./min. Sportowe osiągi nie mają oznaczać ogromnego spalania, producent zapewnił, że średnie zużycie paliwa to 9,3–9,4 l/100 km.
Panamera została wyposażona w kilka ważnych nowości – udoskonalony system wektorowania momentu obrotowego Porsche Torque Vectoring Plus, system aktywnej stabilizacji przechyłów, elektromechaniczny układ kierowniczy, adaptacyjne, pneumatyczne zawieszenie z kolejną ewolucją systemu Porsche Active Suspension Management. Ważne rozwiązanie to skrętna oś tylna rodem z modeli 918 Spyder oraz 911 Turbo.
Producent zadbał o dostosowanie możliwości pojazdu do stylu jazdy kierowców. Dostępne będą takie tryby jak: Normal, Sport, Sport Plus lub Individual Dodatkową funkcją jest przycisk Sport Response, który pozwala uwolnić maksymalny potencjał auta. Mimo sportowego charakteru limuzyna nie będzie miała surowego i oszczędnego wnętrza.
Rzędy przycisków i przełączników z poprzedniej Panamery znikły i zamiast nich wprowadzone nowe trendy, czyli ekrany i panele dotykowe. Zadbano także o wspomagania kierowcy – w nowym modelu pojawił się między innymi asystent jazdy nocnej, adaptacyjny tempomat z systemem Porsche InnoDrive i matrycowe reflektory LED. Posiadają one aż 84 punktów świetlnych i umożliwią podświetlenie słabo widocznych pieszych na poboczach. Bogata jest również lista wyposażenia dodatkowego, gdzie znaleźć można odsuwany dach panoramiczny, fotele z masażem, nastrojowe oświetlenie i nagłośnienie firmy Burmester. Bagażnik Panamery ma 495 litrów pojemności i po złożeniu tylnej kanapy rośnie aż do 1304 litrów.
Model będzie produkowany w zakładach w Lipsku, które zmodernizowano kosztem 500 milionów euro. Panamerę można już zamawiać, a pierwsze sztuki trafią do salonów sprzedaży na początku listopada.
Grzegorz Kowalewski
fot. materiały prasowe