Klasyczne, kultowe kształty i napęd elektryczny. Austriacka firma Kreisel Electric zaprezentowała elektryczną replikę Porsche 910, która będzie dopuszczona do ruchu drogowego.
Specjalnością austriackiej firmy Kreisel Electric jest tworzenie elektrycznych wersji klasycznych i benzynowych pojazdów.
Konstruktorzy z tej firmy mają już na swoim koncie przygotowanie prototypów elektrycznych Volkswagenów i Porsche Panamery, austriacy pracują także nad własnymi bateriami do pojazdów elektrycznych.
Nietuzinkowe prace konstruktorów Kreisel Electric zyskały rozgłos na całym świecie na początku bieżącego roku, gdy pisano o stworzeniu elektrycznego, 490-konnego Mercedes-Benza klasy G. Odbiorą tego mocnego i nietypowego pojazdu był jeden z najsłynniejszych austriaków – aktor Arnold Schwarzenegger.
Najnowsze dzieło firmy, czyli elektryczna replika klasycznego Porsche 910, także ma szansę na wywołanie ogromne zainteresowanie w branży sportowych samochodów. Pojazd stanowi bowiem odpowiedź dla kolekcjonerów i pasjonatów, którzy chcieliby jeździć klasycznym i kultowym autem i mieć jednocześnie możliwość używania najnowszych rozwiązań technicznych.
Samochód nazwano Kreisel Evex 910e i wyposażono w pakiet litowo-jonowych baterii o pojemności 53 kilowatogodzin. Energia zgromadzona w bateriach służy do zasilania dwóch silników elektrycznych Łączna moc układu sięga 490 koni mechanicznych, a maksymalny moment obrotowy dochodzi do 770 niutonometrów. Producent podkreśla, że baterie wyposażono w system szybkiego ładowania, ich zasięg wynosi 350 kilometrów.
Samochód może się pochwalić stosunkowo niską wagą – 1100 kilogramów i świetnymi osiągami.Coupe rozpędza się do setki w czasie zaledwie 2,5 sekund i jest w stanie przekroczyć prędkość trzystu kilometrów na godzinę. W pojeździe zastosowano autorską i automatyczną skrzynię biegów o dwóch przełożeniach, towarzyszy jej samoblokujący się mechanizm różnicowy.
Stworzenie elektrycznej wersji kultowego auta było poważnym wyzwaniem. Austriacy musieli więc korzystać z pomocy firmy Evex Fahrzeugba, która specjalizuje się w replikach aut z lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych. W jej ofercie znajdują się także spalinowe repliki Porsche 910 z nadwoziem typu Targa i silnikiem o mocy około 300 koni mechanicznych .
Najnowsze dzieło austriackiego producenta miało swoją premierę na wystawie Techno Classica w Essen (obok postawiono oryginalne 910). Samochód dopuszczony jest do zwykłego ruchu drogowego, producent zapowiedział, że stworzy ograniczoną liczbę jego egzemplarzy, które mają być kolekcjonerskim rarytasem dla szczególnie wymagających kolekcjonerów. Cena nietuzinkowego pojazdu jest astronomiczna – samochód kosztuje okrągły milion euro.
Grzegorz Kowalewski
fot. materiały prasowe