Nowa strategia Skody

Do grona producentów elektrycznych samochodów dołączyła czeska Skoda. Przyszłe rozwiązania i pomysły marki wykorzystano w koncepcyjnym crossoverze Vision E. Według zapowiedzi marki – do roku 2025 na rynku pojawi się aż pięć modeli z napędem całkowicie elektrycznym.

 

Koncept Vision E to zaokrąglony crossover o jasnozielonym kolorze nadwozia i pokaźnej (jak na Skodę) wielkości – model mierzy 4688 milimetrów długości, 1924 milimetry szerokości i 1591 milimetrów wysokości. Samochód oparto na modułowej platformie MBE z koncernu Volkswagena i wyposażono w kilkanaście nowoczesnych i przyszłościowych rozwiązań. Crossover używa więc przednich swiateł w technologii Matrix LED, posiada imponujące i ekstrawaganckie obręcze kół ze stopów metali lekkich i używa (zamiast tradycyjnych lusterek) systemu kamer.

Innowacyjne rozwiązania można znaleźć także w kabinie – zastosowano tam fotele obracające się o 20 stopni, system monitorujący wzrok kierowcy i ekrany dotykowe dla kierowcy i pasażera siedzącego z przodu. Producent podkreśla także, że w drzwiach zamontowano Phoneboxy a wybrane funkcje systemu infontainment mogą być kontrolowane za pomocą gestów lub komend głosowych. Producent zaznacza również, że udało mu się stworzyć wyjątkowo przestronną kabinę, w tym przypadku jest to zaleta zajmującego mniej miejsca napędu elektrycznego. Na poprawę wygody pasażerów wpłynęła także rezygnacja z tunelu środkowego, który w przypadku napędu elektrycznego nie jest potrzebny.

Układ napędowy konceptu składa się z dwóch silników elektrycznych o łącznej mocy 306 koni mechanicznych. Wspomniane silniki napędzają wszystkie cztery koła a auto rozpędza się maksymalnie do 180 km/h. Wiadomo, że jedno ładowanie baterii pozwoli na przejechanie 500 km, niestety przedstawiciele marki nie zdradzili producenta baterii. Wiadomo natomiast, że batere konceptu będzie można naładować na kilka sposobów, także za pomocą ładowania indukcyjnego – ze specjalnych paneli podłogowych w garażu. 

Koncept jest pierwszą Skodą z systemami autonomicznej jazdy trzeciego stopnia, dzięki którym pojazd może poruszać się samodzielnie w korkach, na drogach szybkiego ruchu i parkować.

Przy okazji debiutu modelu Vision E, marka Skoda przedstawiła także swoją wizję e-mobilności. Wiadomo więc, że strategicznym celem marki jest posiadanie w swojej ofercie hybryd typu plug-in oraz pięciu modeli elektrycznych do 2025 roku. Od tego momentu jedna na cztery sprzedawane ŠKODY ma być zasilana jednym z dwóch typów alternatywnego napędu. 

Producent podkreslił, że wszystkie nowe pojazdy mają zachować pragmatyczne podejście do podróżowania – samochody będą się więc cechowały się dużym zasięgiem, bezkompromisową wydajnością oraz wyjątkowo łatwym ładowaniem.

Grzegorz Kowalewski

fot. Skoda