Marka Lotus idzie za ciosem. Na rynku pojawił się kolejny model – coupe Exige Cup 380, który stanowi kompromis między wersją wyścigową i drogową.
Podobnie jak w przypadku wcześniejszych modeli, także najnowsza propozycja marki powstała w wyniku ochudzenia i poprawienia osiągów wcześniej produkowanego pojazdu, czyli modelu Exige Sport 380.
Konstruktorzy angielskiego producenta zdecydowali się na wykorzystanie pokaźnej ilości włókien węglowych, z których powstały m.in fotele, panele drzwi, ospoilerowanie i tylna klapa, a jedną z opcji jest tytanowy wydech, który jest lżejszy aż o 10 kg od standardowego. W efekcie ciężar modelu Exige Cup 30 “na sucho” wynosi zaledwie 1057 kilogramów, co jest poważnym osiągnięciem w przypadku porównywalnych sportowych modeli.
Układ napędowy nowego modelu składa się z 3,5 litrowego silnika V6 ze sprężarką, która pozwala na osiągnięcie aż 380 koni mechanicznych mocy i 410 niutonometrów. Za przeniesienie napędu na tylną oś odpowiada ręczna skrzynia biegów o sześciu przełożeniach. Zmniejszenie wagi pojazdu i zwiększenie mocy silnika musiało zaowocować imponującymi osiągami. W przypadku coupe Exige Sport przyśpieszenie wynosi zaledwie 3,6 sekundy do setki, prędkość maksymalna to około 280 km/h.
Producent chwali się także, że coupe potrafi pokonać okrążenie fabrycznego toru testowego w czasie zaledwie jednej minuty i 26 sekund, co stanowi rekord wśród drogowych Exige.
Nowy Lotus ma drogowe przeznaczenie, producent wyposażył go więc w nowoczesny system ESP, który umożliwia używanie kilku trybów jazdy – Drive, Sport, Race lub Off.
Cechą charakterystyczną nowego modelu jest wykorzystanie wyjątkowo skutecznego pakietu aerodynamicznego, który zapewnia do
200 kilogramów docisku przy 282 km/h, czyli o 43 procent więcej niż w przypadku bazowego modelu. Dodatkowo konstruktorzy wykorzystali także powiększone opony na tylnej osi, których zadaniem jest polepszenie przyczepności.Marka zadbała także o bezpieczeństwo kierowców, w standardziej znalazł się stalowy pałąk bezpieczeństwa.
Coupe to już trzeci z kolei tegoroczny model, który wyjechał ze stajni Lotusa. Wcześniej brytyjska marka zaprezentowała model Elise Spring, o masie poniżej 800 kg i mocy do 220 KM oraz wyścigowy pokazd Exige Race 380. W tym przypadku modelem bazowym był drogowy Exige Sport a moc wynosiła aż 380 KM.
Przedstawiciele Lotusa zapowiedzieli, że model powstanie w serii limitowanej zaledwie do 60 egzemplarzy. Na terenie Wielkiej Brytanii samochód wyceniono na 83 tysiące funtów.
Grzegorz Kowalewski
fot. materiały prasowe