Chiński “elektryk”

To szybki pojazd o wyjątkowo odważnych kształtach i elektrycznym napędzie. Chińska marka Qoros zaprezentowała koncept elektrycznego coupe – Model K-EV.

 

Quoros to chińska marka, która na motoryzacyjnym rynku działa już od prawie sześciu lat. Chińczycy zaprezentowali swój najnowszy samochód koncepcyjny na kwietniowych targach Auto Shanghai.

Cechą charakterystyczną Modelu K-EV są wyjątkowo pomysły związane ze…sposobem wchodzenia do pojazdu. Czteroosobowy koncept posiada bowiem po stronie kierowcy ogromne drzwi, które unoszą się do góry razem z kawałkiem dachu (można je otworzyć automatycznie przed zajęciem miejsca w środku albo przy wysiadaniu) a po stronie pasażera znajdują się natomiast małe i tradycyjne drzwi. To jednak nie wszystko, pojazd posiada także kolejne drzwi po stronie pasażera, które odsuwane są do tyłu razem z kawałkiem dachu. Projektanci zdecydowali się także od oddzielenie dwóch oddzielnych kabin pojazdu-przedniej i tylnej. Ujawniono, że właśnie tylna kabina ma mieć wyjątkowo luksusowy charakter.

Koncept chińskiej marki ma osiągać imponujące przyśpieszenie od zera do stu kilometrów w ciągu zaledwie 2,6 sekund. Umieszczone w podłodze pojazdu baterie o pojemności 107 kilowatogodzin mają natomiast pozwalać na przejechanie ponad 500 kilometrów na jednym ładowaniu. Wiadomo także, że prędkość maksymalna konceptu ma wynieść 300 mil na godzinę. Producent zdradził, że w samochodzie zostanie wykorzystana instalacja elektryczna o napięciu 900 volt, takie rozwiązanie prawdopodobnie pozwoli na zastosowaniu szybkiego trybu ładowania baterii. Model K-EV ma być napędzany czterema silnikami elektrycznymi, producent nie ujawnił jednak ich parametrów.

Nad stworzeniem K-EV pracowała międzynarodowa grupa inżynierów i designerów. Duży wpływ na stworzenie nietypowych kształtów auta miał m.in Gert Hildebrand, designer samochodu Mini. Według nieoficjalnych informacji – do stworzenia K-EV mogła się przyczynić także szwedzka firma Koenigsegg, znana z produkcji sportowych samochodów.

Chińska marka współpracuje bowiem z firmą FreeValve, mocno powiązaną ze szwedzkim producentem aut i testuje w swoich pojazdach nowatorską jednostkę napędową QamFree, gdzie silnik wyposażono w zawory, które są sterowane pneumatycznie i niezależnie od siebie.

Według obietnic chińskiej marki-jeszcze w bieżącym roku zostanie zaprezentowana jeżdżący prototyp samochodu. Rozpoczęcie sprzedaży seryjnej zapowiedziano na 2019 rok.

 

Grzegorz Kowalewski

fot. materiały prasowe