Duński roadster

To szybki, mocny i jednocześnie surowy samochód sportowy. Duńska marka zaprezentowała swój premierowy model Spyder SCX.

Za stworzenie modelu Spyder SCX odpowiedzialna jest nowa na rynku motoryzacyjnym (firma powstała w ubiegłym roku) duńska spółka Agile Automotive. Jej twórcy stworzyli konkretny i konsekwentny pomysł na tworzenie samochodów sportowych, który stanowi zaprzeczenie aktualnych trendów. Bo czołowe firmy motoryzacyjne inwestują w nowoczesne silniki elektryczne i hybrydowe albo skupiają się nad doładowaniem silników spalinowych, a Duńczycy stawiają na klasyczne silniki spalinowe o średniej mocy. Firma Agile Automotive nie zamierza także wyposażać swoich pojazdów w wyrafinowane i nowoczesne systemu wspomagające jazdę, zamiast tego stawia na proste, surowe konstrukcje o spartańskim wyposażeniu. Pojazdy z tej stajni mają też być wyjątkowo lekkie, co w połączeniu z silnikami o średniej mocy może zaowocować całkiem dobrymi osiągami.

Już we wrześniu ubiegłego roku marka pokazała autorskie i jeżdżące podwozie z włókien węglowych, na premierę premierowego modelu trzeba było poczekać do tegorocznych, majowych targów Motor Festival w Kolding.

Zgodnie z założeniami marki Spyder SCX jest spartańskim samochodem sportowym ze szczątkową karoserią z włókien węglowych. Wersja drogowa ma używać 1,6 litrowego motoru marki Ford z rodziny EcoBoost o mocy od 180 do około 250 koni mechanicznych. Wiadomo także, że układ napędowy będzie współpracował z ręczną skrzynią biegów a samochód może mieć niezłe przyśpieszenie i prędkość. Na pewno pomoże w tym wyjątkowo niska waga, zasotosowanie szczątkowej karoserii z włókien węglowych sprawiło bowiem, że pojazd waży tylko 600 kg. Na rynku pojawi się także torowe wydanie tego modelu o większej mocy, w tej sprawie producent nie zdradził jednak szczegółów.

Duńska spółka ujawniła także kilka szczegółów na temat drugiego modelu – SC122.Tym razem będzie to trochę mniej spartański roadster z bardziej zabudowaną karoserią. Układ napędowy pojazdu ma być oparty na silniku Forda, który będzie współpracować z ręczną skrzynią o pięciu biegach lub 7-stopniowym mechanizmem sekwencyjnym. Wagę pojazdu określono na 850 kilogramów.Producent nie zdradził dokładnej ceny i daty wprowadzenia na rynek swojego premierowego pojazdu.

 

Grzegorz Kowalewski

fot. Agile Automotive