Aż 610 koni mechanicznych oferuje koncepcyjny model samochodu elektrycznego GT-EV, który docelowo ma rywalizować w wyścigach Le Mans. Prędkość maksymalna tego modelu to aż 290 km/h.
Koncept GT-EV, który pokazano przy okazji osiemdziesiątej piątek edycji Le Mans, to współne dzieło firmy Green4U i amerykańskiej firmy Panoz. Szefem tego drugiego przedsiębiorstwa jest firmy legendarny,82-letni Don Panoz, znany ze współtworzenia serii wyścigowej American Le Mans Series i udział w stworzeniu nietypowego ścigacza DeltaWing. Inne projekty, w których maczał palce Panoz to coupe Esperante GTR-1, które w końcówce lat dziewięćdziesiątych wystawiono do 24-godzinnego Le Mans i innowacyjny, nowatorski hybrydowy model Q9 GTR-1 Hybrid. Ten pojazd co prawda zachwycił branże motoryzacyjną ale nie dane mu było dostąpić zaszczytu wystąpienia w wyścigu.
Green4U to natomiast amerykańska firma (udziały w niej ma również Panoz) wyspecjalizowana w produkcji elektrycznych samochodów o charakterze użytkowym (taksówki, auta dostawcze, pojazdy wojskowe).
Cechą charakterystyczną modelu GT-EV jest niesymetryczny kształt pojazdu – po prawej stronie znajduje się opływowa kabina kierowcy, z lewej strony umieszczono natomiast paczkę bateri, które można łatwo wymienić. Oparty na autorskim, węglowym kadłubie pojazd będzie ważył do 1250 kilogramów. Napęd konceptu stanowią dwa silniki elektryczne, po jednym na oś, które zapewniają łączną moc 610 koni mechanicznych. Producenci obiecują wyjątkowo dobre osiągi – prędkość maksymalna pojazdu ma wynosić do 290 kilometrów na godzinę, naładowane baterię mają pozwolić na przejechanie do 180 kilometrów. Chociaż nowoczesne samochody elektryczne, przeznaczone do jazdy na drogach publicznych posiadają kilkukrotnie lepsze zasięgi to taka wartość powinna być wystarczająca w przypadku rywalizacji w ramach wyścigów długodystansowych. Model GT-EV ma rownież posiadać elementy aktywne aerodynamicznie i system odzyskiwania energii z hamowania.
Twórcy modelu GT-EV zapowiedzieli również stworzenie dwuosobowej wersji drogowej, gdzie pasażer będzie siedział za kierowcą. W tym przypadku do pomocy zaangażowano Petera Stevensa, brytyjskiego designera, który stworzył takie pojazdy jak m.in. Jaguar XJR-15, Lotus Elan M100, Subaru ‘555’ WRC Impreza i Rover 75 Tourer. \
Koncepcyjny model ma w przyszłości zostać wyprodukowany a amerykańscy konstruktorzy planują wystartować w Le Mans w ramach Garażu 56. Ta inicjatywa umożliwia startowanie według rygorystycznych reguł wyścigu Le Mans nowoczesnych pojazdów, i przetestowanie w ten sposób ich rozwiązań technologicznych. Twórcy modelu GT-EV liczą, że ich pojazd może tam rywalizowaćna równych zasadach, wymiana jego baterii będzie bowiem trwała tyle samo co tankowanie.
Grzegorz Kowalewski
fot. materiały prasowe