Mocarny Jaguar

To będzie najmocniejsze seryjne auto w długiej historii marki. Jaguar ujawnił szczegóły swojego modelu XE SV Project 8. Nowa propozycja brytyjczyków ma 600 konny motor i rozwija prędkość maksymalną 320 km/h.

Czteroosobowy model Project 8 to propozycja dla kierowców o wyraźnie sportowym zacięciu. Jego konstruktorzy podkreślają także, że będzie to najbardziej dynamiczny i najlepiej zaprojektowany model w historii marki.

Torowy i agresywny charakter widać już na pierwszy rzut oka – karoseria pojazdu została bowiem wyposażona w wiele elementów poprawiających aerodynamikę – zderzaki z otworami wentylacyjnymi, wentylowaną maskę silnika oraz regulowane  elementy – dyfuzor, przedni splitter i tylne skrzydło. Nacisk na prędkość wymusiło wykorzystanie tylnych opon o szerokości 305 mm i poszerzenie błotników o 55 mm, nawet przednie opony mają nietypową szerokość – 265 mm. Sportowy Jaguar  będzie używał 20-calowych felg, węglowo-ceramicznych tarcz hamulcowych i łożysk kół z elementami z azotku krzemu i ceramiki. To ostatnie rozwiązanie zostało zapożyczone z Formuły 1 i po raz pierwszy ma trafić do samochodu dopuszczonego  do jazdy na publicznych drogach. Wyczynowy charakter modelu ma także podkreslać tryb kierowcy Track, który będzie wpływał na na reakcję pedału gazu, kierownicy, skrzyni biegów, kontroli stabilności i obniża prześwit o 15 milimetrów. Taki  system pojawi się po raz pierwszy w samochodach marki Jaguar. Inna nowość to tytanowy, regulowany układ wydechowy (Titanium Variable Active Exhaust).

Pod maską samochodu znajdzie się wyjątkowo mocny silnik V8 o pojemności 5-litrów, który w towarzystwie sprężaki wyprodukuje aż 600 KM. Mimo dosyć znacznej wagi – 1745 kg, sportowy Jaguar będzie w stanie rozpędzić się do 60 mph w czasie zaledwie 3,3 sekundy. Prędkość maksymalna to aż 322 km/h. Za przeniesienie mocy będzie odpowiadała 8-stopniowa przekładnia Quickshift, na wyposażeniu pojazdu pojawi się również układ przeniesienia napędu na obie osie z aktywnym  mechanizmem różnicowym z tyłu.

Wyjątkowo wymagający klienci moga także zdecydować się na kupno opcjonalnego pakietu Track, który mocno obniża masę pojazdu. Oszczędności rzędu 12,3 kg osiągane są poprzez zastosowanie lżejszych foteli kubełkowych, zastosowanie  czteropunktowych pasów bezpieczeństwa i…demontaż tylnej kanapy.

W standardowej wersji w kabinie nowego Jaguara pojawi się tapicerka z Alcantary, detale z włókien węglowych, nowa kierownica, łopatki i dźwignia skrzyni biegów typu Pistolshift. Przednie fotele mają być typu Performance z magnezowym szkieletem.

SVO zbuduje tylko 300 sztuk XE SV Project 8.  Nowy model  ma być ręcznie składany.

Grzegorz Kowalewski
fot. Jaguar