Hybrydowy Polestar

Volvo Car Group zamierza rywalizować z Teslą. Jej samodzielna marka Polestar właśnie przedstawiła swoj pierwszy model – mocne, hybrydowe coupe 1.

Premierowy samochód hybrydowy został zbudowany na wzór konceptu Volvo Concept Coupe sprzed czterech lat, wykorzystano także szkielet Volvo – Scalable Platform Architecture, który został mocno zmodyfikowany z myślą o nowej marce.

Coupe 1 to grand tourer(o pojemności 2 plus 2) z turbodoładowanym i doładowanym, czterocylindrowym silnikiem benzynowym z przodu i dwoma silnikami elektrycznymi o mocy 109 KM. Układ napędowy składa się także z 46-konnego rozrusznika/generatora (Integrated Starter Generator) i trzemapaczkami baterii – jedna znajduje się w tunelu środkowym, dwie pozostały na tylnej osi (razem 34 kWh). Co ciekawe – silnik spalinowy zajmuje się napędem przednich kół, napęd elektryczny odpowiada natomiast z tylne. Szwedzi ujawnili, że maksymalna moc układu napędowego dochodzi do 600 koni mechanicznych, a maksymalny moment obrotowy osiąga wartość 1000 niutonometrów. Według normy NEDC Polestar 1 będzie oferował elektryczny zasięg 150 kilometrów. Coupe posiada także wyrafinowany i nowoczesny układ hamulcowy, wykorzystano tam podzespoły produkcji Akebono i przednie tarcze o średnicy 400 milimetrów.

Premierowy model marki Polestar wyposażono również w nowoczesne systemy – będzie to pierwszy pojazd na rynku z adaptacyjnym zawieszeniem Ölins Continuously Controlled Electronic Suspension, które ma być wspomagane przez system rozdziału momentu obrotowego pomiędzy koła tylnej osi. Duża część samochodu została z włókien węglowych, co pozwoliło na zmniejszenie masy samochodu, obniżenie jego środka ciężkości i zwiększenie sztywności.

Pierwsze egzemplarze samochodu wyjadą na ulice na początku 2019 roku. Szwedzi ujawnili, że samochód będzie powstawał w całkiej nowej, chińskiej fabryce w Chengdu (jej budowa zakończy się w przyszłym roku). Hybrydowy Polestar 1 ma być unikatowy także z powodu nowatorskiego systemu sprzedaży. Samochód będzie można kupić tylko przez internet, a auto będzie dostępne w ramach nietypowego modelu sprzedaży – kierowca będzie płacił miesięczny abonament za jego używanie przez dwa lub trzy lata.

Grzegorz Kowalewski
fot. Polestar