To będzie nietypowy samochód sportowy z silnikiem umieszczonym centralnie oferujący całkiem niezłe osiągi. Amerykańska marka Saleen zaprezentowała swój autorski pojazd coupe 1, którego produkcja zostanie uruchomiona w Chinach.
Firma Saleen wyspecjalizowana w produkcji i tuningu samochodów sportowych wystartowała w amerykańskiej Kalifornii w 1984 roku. Jej założyciel, Steven Saleen początkowo zajmował się jedynie tuningiem optycznym i mechanicznym samochodów Ford
Mustang, później rozszerzono działalność o inne modele Forda,Chevroleta i Dodge’a, w ofercie przedsiębiorstwa od niedawna znajduje się także przeróbka elektrycznej Tesli Model S. Kalifornijska firma stała się także popularna
siedemnaście lat temu po prezentacji autorskiego supersamochodu Saleen S7 i jego wyścigowej wersji S7R.
Najnowszy autorski pojazd amerykańskiej marki – Saleen 1 również może zdobyć dużą popularność wśród miłośników samochodów sportowych z powodu swoich niezłych osiągów, ciekawych kształtów i wyjątkowo niskiej wagi.
Sportowy Saleen S1 posiada nadwozie zbudowane z włókna węglowego i opiera się na aluminiowej ramie. Wykorzystanie tak nowoczesnych i lekkich materiałów pozwoliło na znaczne obniżenie wagi pojazdu, waży on zaledwie 1218 kg, co jest
wyjątkowo dobrą wartością w przypadku pojazdów o sportowych ambicjach. Konstruktor nie zrezygnował z charakterystycznej cechy swoich pojazdów i także w przypadku nowegomodelu zdecydował się na centralne umieszczenie silnika. Pod maską
samochodu znajduje się spalinowy silnik o pojemności 2,5 litra (producent nie zdradził szczegółów na temat jednostki napędowej, spekuluje się, że może to być autorska konstrukcja) o mocy 450 KM i 474 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Za przeniesienie mocy na tylną oś odpowiedzialna jest manualna, 6-biegowa skrzynia, w przyszłości pojazd manatomiast używać
zautomatyzowanej przekładni dwusprzęgłowej. Twórca pojazdu obiecał całkiem niezłe osiągi – Saleen 1 ma rozpędzić się do setki w ciągu 3,5 sekundy, prędkość maksymalna to natomiast aż 289 km/h.
Chociaż najnowszy model amerykańskiej marki będzie dosyć prostą konstrukcją, to historia jego powstania jest dosyć zawiła. Wszystko zaczęło się od pozyskania inwestorów i powołania do istnienia azjatyckiego oddziału firmy Jiangsu
Saleen Automotive Technologies Group, którego celem jest produkcja samochodów amerykańskiej firmy w Chinach. Azjatycki oddział przejął natomiast maszyny ipozostałości po Artedze GT – niemieckim, niewielkim sportowym coupe.
Transkację umożliwiło bankructwo niemieckiej firmy, która później wróciła na rynek pod inną nazwą i teraz zajmuje się jedynie produkcją samochodów elektrycznych. Przejęcie projektu Artega GT miało umożliwić modernizację i wprowadzenie na rynek
tego pojazdu, ostatecznie firma zdecydowała się jednak na stworzenie autorskiego (i również niewielkiego) samochodu.
Cenę pojazdu ustalono na około 100 tysięcy dolarów, pierwsze samochody trafią do nabywców w drugiej połowie przyszłego roku.
Grzegorz Kowalewski
fot. Saleen Automotive