Marka Aston Martin zaprezentowała nową odmianę modelu Rapide. Ten pojazd z serii Aston Martin Racing trafi do pierwszych klientów jeszcze w bieżącym roku.
Aston Martin Rapide to sportowy Grand tourer o nadwoziu coupé, który pojawił się na rynku w 2010 roku, cztery lata wcześniej pokazano natomiast koncepcyjną wersję tego modelu. Bazą do jego stworzenia był model DB9, nazwa to natomiast wyraźne nawiązanie do Lagondy Rapide, czyli sportowego Seadana produkowanego w latach 1961 – 1964 przez firmę Lagonda, która aktualnie należy do Astona Martina. W podstawowej wersji model oferował 477 KM przy 6000 obr./min. i prędkość maksymalną 303 km/h, pod maską modelu Rapide znajdowała się natomiast jednostka napędowa V12. W kolejnych latach na rynku pojawiła się także wersja z literką S, która oferowała powiększoną o 81 KM moc, zbudowano nawet prototyp tego modelu o napędzie elektrycznym.
Najnowsza wersja modelu, w wydaniu AMR miała swoją premierę (jako koncept) podczas ubiegłorocznej wystawy samochodów w Genewie. Wersja seryjna zadebiutowała natomiast przy okazji aktualnej edycji 24-godzinnego wyścigu Le Mans. Konstruktorzy modelu zdecydowali się nie wprowadzać poważnych zmian do seryjnego modelu – jego cechą charakterystyczną wciąż jest ogromny wlot powietrza przypominający ten z torowego modelu Vantage AMR Pro, uwagą zwracają także okrągłe światła do jazdy dziennej, które nawiązują do najnowszych modelu tworzonych w ramach kooperacji z Zagato. Sportowy charakter modelu podkreśla nowy pakiet aerodynamiczny, który obejmuje m.in przedni splitter, osłony progów, tylne skrzydło i dyfuzor. Rapide w wydaniu AMR mocno wykorzystuje włókna węglowe – z tego materiału zbudowano m.in. tylne skrzydło, dyfuzor, maskę i konsolę środkową. W kabinie modelu znaleźć można natomiast opcjonalną kierownicę wzorowaną na modelu One -77 i obite alcantarą sportowe fotele. Unikalne rozwiązanie i stosowane po raz pierwszy w historii marki to stosowane w standardzie 21-calowe obręcze kół. Oprócz zapewniania atrakcyjnego wyglądu ich rolą jest także chłodzenie ceramicznych tarcz hamulcowych.
Jednostką napędową najnowszego modelu ze stajni Aston Martin jest wolnossący silnik V12 zapożyczony z modelu Vantage GT12, który został poważnie zmodernizowany (posiada większe kolektory ssące, przeprojektowany układ wydechowy i poprawiony program sterujący). Moc silnika to 595 KM i 630 Nn, przyśpieszenie do 100 km/h zajmie wynosi 4,4 sekundy, prędkość maksymalna to aż 305 km/h. Aston Martin Rapide AMR oferowany będzie na całym świecie z wyjątkiem Chin i Rosji. Przedstawiciele marki zapowiedzieli, że powstanie tylko 210 egzemplarzy tego modelu.
Grzegorz Kowalewski
fot. Aston Martin