Zaprojektowany w Polsce samochód wyścigowy Arrinera Hussarya GT został zaprezentowany przed Ministerstwem Rozwoju w Warszawie twórcy tego auta. Przedstawiciele resortu podkreślali rodzimy charakter konstrukcji i wykorzystanie elementów patriotycznych,twórcy sportowego auta mówili natomiast o planach rozwoju firmy.
Podczas prezentacji samochodu sportowego wicepremier Mateusz Morawiecki siadł za kierownicą wyścigówki. Podczas rozmów z prasą podkreślał, że Arrinera Hussarya stanowi wizytówkę polskiej myśli technicznej.
– Od czasów dwudziestolecia międzywojennego w dziedzinie przemysłu samochodowego nie zrealizowano w Polsce niczego na takwysokim poziomie. Arrinera Hussarya to przykład polskiego samochodu wyścigowego, który może konkurować z najbardziej uznanymi i doświadczonymi markami. To także wyjątkowa wizytówka polskiej technologii i polskiego eksportu ” – mówił wicepremier Mateusz Morawiecki.
Polski charakter samochodu został podkreślony na jego nadwoziu – Hussarya GT oznaczona jest przedwojennymi lotniczym i szachownicami oraz znakami przynależności państwowej Polskich Sił Zbrojnych na Zachodzie.
Podczas prezentacji auta podkreślano, że działania jego twórców nawiązują do najchlubniejszych wątków historii polskiej myśli technicznej. Firma Arrinera jest notowana na warszawskim parkiecie a jej premierowy pojazd powstał przy wsparciu polskich projektantów i inżynierów, m.in. z Politechniki Warszawskiej. Współpraca z polskimi uczelniami polega także na realizowaniu programów badawczych, których celem jest między innymi doskonalenie aktywnej aerodynamiki i poprawianie bezpieczeństwa biernego supersamochodów.
Arrinera Hussarya GT to pojazd typowo wyścigowy, jego konstruktorom zależało więc na obniżeniu wagi i jednoczesnym zapewnieniu maksymalnego bezpieczeństwa kierowcy. Wyjątkowo niską masę samochodu – 1250 kg udało się uzyskać dziękizastosowaniu specjalnej stali, która często jest wykorzystywana w motorsporcie. Nadwozie supersamochodu wykonane jest w całości z włókna węglowego, natomiast podłoga oraz niektóre elementy wnętrza z kevlaru. Bezpieczeństwo kierowcy zapewniono poprzez budowę ramy przestrzennej zgodnie z homologacją FIA.
Za napęd polskiego samochodu odpowiada siedmiolitrowy silnik V8 od General Motors. Duża zaleta polskiej konstrukcji to zapewnienie osiągów topowych samochodów w klasie GT3 przy poziomie cenowym kilkuletnich samochodów używanych producentów premium.
Tworząc samochód, projektanci zwracali szczególną uwagę na obniżenie wagi. Dzięki zastosowaniu specjalnej stali, używanej w motosporcie, udało się uzyskać wyjątkowo niską masę samochodu, wynoszącą 1250 kg. Cała rama przestrzenna jest zbudowana zgodnie z homologacją FIA, zapewniając najwyższy poziom bezpieczeństwa. Nadwozie Hussarya GT wykonane jest w całości z włókna węglowego, natomiast podłoga oraz niektóre elementy wnętrza z kevlaru.
Grzegorz Kowalewski
fot. Ministerstwo Rozwoju