BAC-Mono.Drugie podejście

Nowa jednostka napędowa, nowoczesne rozwiązania techniczne i imponująca moc. Brytyjska marka Briggs Automotive Company udoskonaliła swój flagowy model – jednomiejscowy samochód sportowy Mono.

 

 

Stworzenie pierwsze wersji Mono zajęło twórcom z brytyjskiej firmy Briggs Automotive Company prawie 4 lata. Pojazd po raz pierwszy został pokazany w kwietniu 2011 roku na targach Retro Classic Show w Stuttgarcie i zdobył tam wyjątkowo pozytywne komentarze ze strony przedstawicieli branży motoryzacyjnej i klientów.

Torowy Mono wykonany został z włókien węglowych, co zapewniło mu niewielką masę, czyli prawie 1,2 tony. Za napęd jednomiejscowego bolidu odpowiadał 2,3-litrowy benzynowy silnik zbudowany przez Coswortha. Jednostka dysponowała ma mocą 280 KM. Napęd za pośrednictwem sześciostopniowej, wyczynowej skrzyni biegów produkcji Hewlanda przenoszony był na tylne koła. Za odpowiednią trakcję odpowiadało w pełni regulowane zawieszenie opracowane przez firmę Sachs. Niska waga i mocny silnik sprawił, że Mono przyśpieszało do 100 km/h w 2,8 s, prędkość maksymalna auta przekroczyła 270 km/h. 

 

Produkcja Mono ograniczona została zostanie jedynie do 35 sztuk, a auto wielokrotnie sprawdzało się podczas europejskich wyścigów. 

Na początku czerwca 2015 roku przedstawiciele Briggs Automotive Company poinformowali o ulepszeniu jednomiejscowego Mono.

Według zapowiedzi nowe Mono będzie miało lepszy silnik (2,5-litrową, czterocylindrową jednostkę przygotowaną przez Mountune) o mocy aż 309 koni mechanicznych, nowoczesne, bezprzewodowe operowanie przepustnicą i wyposażenie samochodu ( kierownica, fotel i opcje) ukształtowane specjalnie pod rozmiar kierowcy. Podobnie jak w przypadku pierwszego modelu jednomiejscowe Mono będzie miało długość prawie czterech metrów i ponownie auto zostanie wyposażone w lekką karoserię z włókien węglowych. Prototypowy BAC Mono drugiej generacji zadebiutował podczas  Festiwalu Prędkości w Goodwood, na którym zapisał się rekordowym czasem 47,9 sekund w cyklicznym wyścigu po posiadłości Lorda Marcha.

Na miejscu firma zebrała kilkanaście zamówień na kolejne egzemplarze pojazdu, zapowiedziano także, że druga generacja Mono   pojawi się oficjalnie w obu Amerykach oraz na terenie Azji.

Grzegorz Kowalewski

fot. BAC