Brabham BT62

Niska waga, nowoczesne materiały i imponująca moc. Ujawniono szczegóły pojazdu BT62, za pomocą którego wróci na rynek marka Brabham.

Firma Brabham (a właściwie Motor Racing Developments Ltd.) została założona w 1960 roku przez Australijczyków: kierowcę Jacka Brabhama i projektanta Rona Tauranaka. Wramach firmy działał także zespół Formuły 1, który był aktywny w latach 1960–1992 i miał na swoim koncie wyraźne sukcesy-zespół zdobył aż cztery tytuły w klasyfikacji kierowców Formuły 1 i dwa w klasyfikacji konstruktorów, zdobycie tytułu mistrza świata przez Jacka Brabhama w 1966 roku jest natomiast przypadkiem whistorii Formuły 1, kiedy kierowca zdobył tytuł w samochodzie firmowanym swoim nazwiskiem.
Sukcesom wyścigowym towarzyszyły sukcesy konstrukcyjne, w latach 60. firma była największym producentem samochodów wyścigowych o otwartym nadwoziu (do 1970 rokupowstało ponad 500 pojazdów). W kolejnych latach udało się natomiast wprowadzić innowacje techniczne, to właśnie Brabham jest odpowiedzialny za pojawienie się pojazdówtypu “fan car” (samochód z ogromnym wentylatorem z tyłu), zawieszenia hydropneumatycznego i hamulców z włókien węglowych.

Marka, która upadła pod koniec ubiegłego wieku z powodu trudności finansowych wróciła właśnie jako Brabham Automotive. Za sterami firmy stoi m.in. David Brabham, który kontynuuje karierę kierowcy wyścigowego swojego legendarnego ojca i ma już na swoim koncie kilka sukcesów. Wiadomo też, że napęd (wyłącznie na tylną oś) przenoszony będzie poprzez sekwencyjną skrzynię biegów Holinger o sześciu przełożeniach. Najnowszy pojazd odrodzonej marki nosi nazwę BT62 i będzie maszyną przeznaczoną wyłącznie do jazdy torowej. Pod maską samochodu znajdzie się autorska, wolnossącą jednostka V8 o pojemności 5,4 litrów. Silnik zapewni aż 710 koni mechanicznych przy 7,4 tysiącach obrotów na minutę i 667 niutonometrów przy 6,2 tysiącach obrotów na minutę. Ujawniono także, że na jedną tonę przypadnie ponad 730 koni mechanicznych a docisk aerodynamiczny przy największych prędkościach ma dochodzić do 1200 kilogramów. Niestety, twórcy nie ujawnili dokładnych informacji na temat prędkości i przyśpieszenia swojego pojazdu.

Konstruktorzy ujawnili, że samochód został zaprojektowany niemal od zera i do jego budowy wykorzystano wyjątkowo lekkie stopy metali i włókien węglowych. To wszystko sprawi, że “na sucho” samochód będzie ważył zaledwie 972 kilogramy. Mimo torowego charakteru model BT62 nie będzie miał minimalistycznego i skromnego wyposażenia. Wiadomo więc, że w standardzie będą między innymi węglowe tarcze hamulcowe, dedykowane BT62 ogumienie firmy Michelin, zawieszenie z regulowanymi amortyzatorami Öhlins TTX, regulowany ABS i regulowana kontrola tracji. Kierowca otrzyma natomiast do swojej dyspozycji zintegrowaną klatkę bezpieczeństwa.

Firma zamierza wyprodukować (coupe będzie budowany w australijskim mieście Adelaide) jedynie 70 egzemplarzy torowego BT62. Ta liczba to nawiązanie do 70 rocznicy debiutu Jacka Brabhama w wyścigach samochodowych.

Grzegorz Kowalewski
fot. Brabham Automotive