Debiut Modelu 3

Właśnie ten samochód może wpłynąć na ogromny rozwój światowej branży samochodów elektrycznych. Marka Tesla wyprodukowała kilkadziesiąt pierwszych egzemplarzy Modelu 3.

 

Właściciel i założyciel najpopularniejszej marki samochodów elektrycznych na świecie – Elon Musk wielokrotnie ujawniał swoje długoterminowe plany. W jednym z nich pojawił się właśnie Model 3, który ma być prostym, nowoczesnym, ekonomicznym i wyjątkowo tanim samochodem elektrycznym dla średnio zamożnych klientów.
Pierwsze samochody elektryczne, które wyjechały ze stajni Tesli były nowoczesne, eleganckie, luksusowe i…drogie. Tesla wprowadzając je na rynek zajmowała się jednocześnie udoskanalaniem technologii produkcji, a budowa ogromnej fabryki akumulatorów o szumnej nazwie Gigafactory umożliwiła masową produkcję samochodów i znaczne zmniejszenie kosztów produkcji. Wszystkie doświadczenia związane z poprzednimi samochodami doprowadziły do stworzenia Modelu 3, który ma być elektrycznym odpowiednikiem konkurencyjnych samochodów o napędzie benzynowym. Przedstawiciele marki w przypadku klientów z rynku amerykańskiego mogą liczyć na dodatkowy czynnik zwiększający sprzedaż, czyli rządowe dopłaty.

Pierwsze egzemplarze (dokładnie 30 sztuk) Modelu 3 trafiły do klientów w ostatnich dniach lipca. Producent obiecał wyprodukowanie 100 Modelu 3 w sierpniu, ponad 1500 sztuk ma powstać we wrześniu, a w grudniu aut produkowanych będzie już nawet 20 tysięcy. Pojawienie się pojazdu na rynku oznacza także ujawnienie szczegółów na jego temat.

Spełniły się więc obietnice, że wnętrzne pojazdu będzie jednocześnie spartańskie i nowoczesne. Model 3 to pierwszy samochód na rynku, którego pozbawiono tradycyjnej deski rozdzielczej, wskaźników prędkości, pokręteł i przełączników, zamiast tego kierowca ma do dyspozycji 15-calowy ekran dotykowy, na którym wyświetlane są informacje, multimedia czy nawigacja. Co jeszcze znajdzie się w kabinie? W standardzie pojawi się dwustrefowa klimatyzacja, nawigacja, łączność
Wifi i LTE oraz Bluetooth, elektryczne lusterka i LED-owe oświetlenie wnętrza. Tesla zadbała także o bezpieczeństwo – lusterko wsteczne jest przyciemniane, samochód posiada 7 kamer i 12 czujników ultradźwiękowych oraz 6 poduszek powietrznych z przodu i kurtyny boczne.
Cechą charakterystyczną modelu jest brak…kluczyka. Jego rolę będzie pełnił smartfon z odpowiednią aplikacją. W sytuacjach awaryjnych (np. gdy kierowcy rozładuje się telefon) samochód będzie można otworzyć specjalną kartą.

Zasięg najnowszego modelu Tesli na jednym ładowaniu to około 355 kilometrów. Prędkość maksymalna wyniesie około 200 km/h, przyśpieszenie do 100 km/h zajmie około 6 sekudn.
Na rynku pojawi się także udoskonalony i szybszy model, którzy będzie miał o pół sekundy szybsze przyśpieszenie, większy zasięg (aż 500 km) i odrobinę większą prędkość – 225 km/h.

Ceny Modelu 3 rozpoczynają się od kwoty 35 tys. dolarów.

Grzegorz Kowalewski
fot. Tesla