Porsche kontynuuje prace nad stworzeniem seryjnego modelu o napędzie elektrycznym. Zaprezentowany niedawno koncepcyjny model Cayman E-Volution pokazuje technologie i rozwiązania, które trafią do przyszłych pojazdów tej marki.
Cayman E-Volution zadebiutował na trzydziestej edycji wystawy Electric Vehicle Symposium w Stuttgarcie. Marka Porsche pokazała tam dwa łącznie dwa pojazdy, oprócz koncepcyjnego Caymana na wystawie pojawiła się także makieta wyścigowego 919 Hybrid z pucharu World Endurance Championship. Oba pojazdy nie są przeznaczone do seryjnej produkcji, ich celem jest natomiast zaprezentowanie i przetestowanie nowych rozwiązań i technologii, które póżniej trafią do produkcji.
Cayman E-volution to pierwsze auto na świecie, które wykorzystuje ładowanie prądem stałym z napięciem 800 woltów. Wykorzystywana jest tu technologia Porsche Turbo Charging, która pozwala zwiększyć moc ładowania i skrócić jego czas poprzez zwiększenie napięcia. Ważnym elementem systemu są ładowarki obsługujące ponad 300 kW mocy, które mogą być konkurencją dla Superchargerów Tesli.
Samochód, który zbudowano na bazie najmniejszego coupe w ofercie marki posiada napęd elektryczny (producent nie zdradził szczegółów na jego temat), który pozwala na imponujące przyśpieszenie do setki w ciągu 3,3 sekund. Mniej imponujący jest natomiast zasięg pojazdu – według procedury EPA samochód przejdzie na jednym ładowaniu około 134 kilometrów, według procedury NEDC zasięg wzrośnie do 200 kilometrów. Słaby zasięg to prawdopodobnie efekt fazy projektowej, w której wciąż znajduje się samochód.
Przedstawiciele Porsche zdradzili, że rozwiązania z Cayman E-Volution trafią do seryjnego modelu Porsche Mission E, które w sprzedaży pojawi się już w 2019 roku. Będzie to limuzyna wywodząca się bezpośrednio z konceptu czterodrzwiowej limuzyny Mission E, który pokazano światu dwa lata temu. Wiadomo już, że limuzyna będzie miała zasięg ponad 500 kilometrów i przydatną zdolność ładowania baterii do poziomu 80% w zaledwie piętnaście minut.
Podczas prezentacji pojazdu ujawniono także poważne plany budowy europejskiej sieci szybkiego ładowania baterii. Porsche (razem z takimi markami jak Audi, BMW, Daimler czy Ford) planuje stworzyć taką sięć wzdłuż najczęściej uczęszczanych tras w 2020 roku.
Grzegorz Kowalewski
fot. materiały prasowe