Brytyjska marka pochwaliła się szczegółami na temat nowego modelu o nazwie Senna. Ten szybki i mocny pojazd ma być napędzany silnikiem spalinowym i osiągać imponująca prędkość maksymalną 340 kilometrów na godzinę.
Pierwsze szczegóły na temat modelu Senna, hipersamochodu nazwanego na cześć Ayrtona Senny (trzykrotnego mistrza Formuły 1, który zginął w wypadku podczas wyścigu w 1994 r.) pojawiły się w grudniu ubiegłego roku. Przedstawiciele marki ujawnili wówczas, że coupe będzie najbardziej ekstremalnym, drogowym McLarenem w historii firmy o wyraźnie torowym charakterze. Wiadomo było także, że pojazd nie wpisuje się w nowe trendy, które polegają na tworzeniu sportowych pojazdów o napędzie hybrydowym lub elektrycznym, model Senna ma być natomiast napędzany wyłącznie silnikiem spalinowym. Coupe będzie więc mieć napęd na tylne koła i mocną jednostkę napędową – podwójnie turbodoładowane V8 o pojemności czterech litrów i mocy 800 koni mechanicznych.
Premiera coupe została zaplanowano na marcową edycję targów motoryzacyjnych w Genewie, właśnie z tej okazji producent ujawnił dodatkowe szczegóły na temat swojego najnowszego modelu.
Wiadomo więc, że celem agresywnej i nietypowej karoserii pojazdu będzie zapewnienie możliwie najlepszej aerodynamiki. Dużą rolę w tym poważnym zadaniu będzie pełnił tylny spojler. Konstruktorzy podkreślają, że będzie on sterowany hydraulicznie i będzie w stanie dostosować swoje położenie do panujących warunków. Za “dociąganie” pojazdu do ziemi będzie odpowiadał tylny dyfuzor, który został rozciągnięty pod karoserią na tylnej osi, taka konstrukcja pozwala na wyłapywanie powietrza pod pojazdem, przyśpieszanie go i obniżanie ciśnienia, co w efekcie doprowadzi właśnie do efektu dociągania. Inne elementy aerodynamiczne to potężne przednie wloty powietrza, ciekawie wentylowana komora silnika czy też węglowe owiewki w przedniej masce. Konstrukcja wyspecjalizowana w aerodynamicznych właściwościach pojazdu przynosi konkretny efekt, wiadomo, że docisk aerodynamiczny przy prędkości 250 kilometrów na godzinę sięga aż 800 kilogramów.
Konstrukcja samochodu na węglowym kadłubie oznacza wyraźne oszczędności masy, McLaren będzie ważył zaledwie 1,2 tony na sucho. Producent ujawnił, że coupe będzie rozpędzać się do setki w czasie 2,8 sekund, a do 200 km/h w czasie zaledwie 6,8 sekund. Prędkość maksymalna to aż 340 kilometrów na godzinę.
Torowy charakter pojazdu nie oznacza rezygnacji z nowoczesnych systemów i ułatwień dla kierowców. Model Senna będzie więc posiadał kilka fabrycznie zainstalowanych trybów jazdy, od Comfort po Track, zapowiedziano także adaptacyjne zawieszenie RaceActive Chassis Control II. Zapowiedziano również wyposażenie coupe w węglowo-ceramiczne tarcze hamulcowe CCM-R, przygotowane specjalnie dla tego modelu ogumienie Pirelli typu P Zero Trofeo R
Model Senna zostanie limitowany do 500 egzemplarzy, ogromne zainteresowanie pojazdem sprawiło, że każdy egzemplarz ma już swojego właściciela. Producent ujawnił kilka dodatkowych opcji dostępnych dla nabywców coupe, szczególnie wymagający klienci będą więc mogli dokupić 9-ramienne felgi, skórzaną tapicerkę, nowe fotele, kierownicę czy też nagłośnienie Bowers & Wilkins. Jeszcze inna możliwość to indywidualizacja pojazdu w oddziale McLaren Special Operations.
Brytyjska marka zapowiedziała również, że każdy egzemplarz samochodu będzie budowany ręcznie.
Grzegorz Kowalewski
fot. MCLaren