I sportowy i praktyczny

Producenci sportowych samochodów zazwyczaj podkreślają ich ogromną moc, imponującą prędkość, czy też agresywną stylistykę. Jaguar próbuje inaczej zachwycić klientów – stworzył…najpraktyczniejsze auto sportowe na świecie.

 

Najnowsza propozycja marki Jaguar to model F-Pace, który pochodzi od konceptu C-X17, którą firma zaprezentowała dwa lata temu. Ten pierwszy w historii brytyjskiej marki pojazd jest już gotowy do seryjnej produkcji.

 

Producent podkreśla, że F-Paca będzie wyjątkowo praktyczny i wyposaża auto w pokaźną liczbę nowinek technologicznych. Wśrod nich można znaleźć takie wynalazki koncernu jak systemy: Torque Vectoring (sterowanie momentem napędowym), Adaptive Dynamics (dostosowanie armotyzatorów do warunków jazdy), Configurable Dynamics (system umożliwiający zmianę parametrów pracy zawieszenia oraz dostosowanie mapowania przepustnicy i czułości układu kierowniczego do osobistych preferencji kierowcy) , Intelligent Driveline Dynamics, Adaptive Surface Response i InControl Touch Pro.

Jeszcze inne rozwiązanie to kluczyk Active Key, który kierowca będzie mógł założyć na swoją rękę. W takim wypadku będzie mógł również zostawić zwykły kluczyk w zamkniętym samochodzie.

Praktyczne aspekty samochodu nie będą się ograniczały do elektroniki. Model ma posiadać bowiem największy w klasie bagażnik o pojemności 650 litrów i mnóstwo możliwości składania tylnej kanapy w układzie 40:20:40.

Model ma być dostępny z napędem na tylną lub obie osie, ręczną lub automatyczną skrzynią biegów, a w najdroższych wersjach z adaptacyjnym zawieszeniem. Nabywcy będą mogli wybrać kilka różnych opcji napędu. Model może więc być wyposażony w 2 litrowy silnik Diesel albo silnik wysokoprężny o pojemności 3-litrów o mocy 300 KM. Wiadomo, że modele wyposażone w silniki benzynowe miały moc od 240 do 380 koni mechanicznych, producent nie przekazał natomiast szczegółów na temat 

Crossover Jaguara został oparty na platformie Lightweight Aluminium Architecture, co oznacza w praktyce wykorzystanie nowoczesnych materiałów. Szkielet samochodu będzie więc składał się głównie z elementów z aluminium (80 procent), materiałów kompozytowych w tylnej sekcji, w konstrukcji samochodu wykorzystano również magnez. Efektem wykorzystania takich materiałów jest stosunkowo niska waga – w wydaniu ze 180 konnym silnikiem wysokoprężnym pod maską i ręczną skrzynią biegów F-Pace będzie ważył tylko 1665 kilogramów.

 

Producent zadbał,żeby o modelu było głośno. Auto pokonało bowiem największe w historii, pionowo ustawione koło, gdzie średnica obręczy wynosiła około 19 metrów i trafiło do księgi rekordów Guinnessa.

Pobicie rekordu poprzedziły długie przygotowania, producent musiał bowiem zbudować specjalną konstrukcję, wyliczyć z jaką prędkością  Jaguar F-Pace powinien wjechać na obręcz. Konieczne byłó również przygotowanie kierowcy, bo na jego ciało działały siły dochodzące do 6.5 G!.

 

Grzegorz Kowalewski

fot. Jaguar