Jubileuszowe Ferrari

To było duże zaskoczenie dla całej branży motoryzacyjnej. Nagle i bez wcześniejszych zapowiedzi Ferrari pokazało swój nowy model – J50. Ten limitowany samochód sportowy został zaprojektowany z okazji okazji 50. rocznicy obecności marki na rynku japońskim.

 

Prezentacja nowego Ferrar została zorganizowana w Tokio, w Narodowym Centrum Sztuki. Pojazd stworzył oddziały Special Projects i Ferrari Styling Cente.

J50 stanowi poważną modyfikację klasycznego modelu 488 Spider. Sportowy model używa tej samej jednostki napędowej co 488, ale została ona podkręcono 20 KM. Jubileuszowe Ferrai osiąga więc teraz 690 KM i potrafi przyśpieszyć do 100 km/h w ciągu 3 sekund. Prędkość maksymalna pojazdu wynosi 325 km/h.

Co z wnętrzem? Tutaj projektanci wprowadzili niewiele zmian. Kształt deski rozdzielczej i układ przyrządów jest taki sam jak w modelu 488, tylko wykończenie kabiny ma elementy charakterystyczne dla nowego modelu. Według zapowiedzi projektantów każdy egzemplarz samochodu będzie miał takie samo wykończenie – w kolorach czarnym i czerwonym, nadwozie będzie lakierowane na czerwono.

Wygląd modelu J50 to żywa reklama umiejętności projektantów, którym udało się połączyć rozwiązania z dawnych Ferrari z lat 70., 80 i z nowymi i oryginalnymi elementami i dodatkami. Aby upodobnić J50 do dawnych modeli zupełnie przeprojektowano reflektory i zaostrzono przedni pas, który po zmianach przypomina rozwiązania z lat 90.Dodano także charakterystyczny czarny pas, który biegnie przez nadwozie i dzieli ja w pionie. Wyróżnikiem nowego modelu są natomiast stalowe pałąki nad fotelami, które pokryto panelami z kompozytów węglowych. Nabywców auta na pewno też zachwyci nowy tylny pas, który wyraźnie nawiązuje do rozwiązań stosowanych w samolotach myśliwskich. Dyfuzor i rury wydechowe budzą teraz wyraźne skojarzenia z wylotem spalin sliników odrzutowych.

Model J50 wyposażono także w przemyślane rozwiązania aerodynamiczne. Znajdują się tam kanały powietrzne, konstruktorzy zdecydowali się także na obniżenie przedniej szyby. Taka modyfikacja ma bowiem znacznie poprawić zachowanie auta w strumieniu powietrza.

J50 ma się pojawić na rynku w przyszłym roku. Zapowiedziano stworzenie jedynie 10 egzemplarzy tego modelu.

 

Grzegorz Kowalewski

fot. Ferrati