Cel był prosty – stworzenie przyzwoitego i taniego auto sportowego dla młodych Amerykanów. Udało się o wiele więcej, bo Ford Mustang szybko stał się najbardziej kultowym amerykańskim samochodem. I pokochała go popkultura.
Mustang, czyli dziki amerykański koń to idealna nazwa dla samochodu sportowego. Kojarzy się bowiem z otwartą przestrzenią, niezależnością, entuzjazmem a także ze spontanicznością. Co ciekawe – stworzenie tego “dzikiego” samochodu nie miało nic wspólnego ze spontanicznością i przypadkiem – auto miało idealnie spełniać konkretne oczekiwania klientów i uzupełniać lukę na amerykańskim rynku motoryzacyjnym.
Pierwsze pomysły stworzenia przez markę Ford sportowego samochodu pojawiły się w latach 60. XX wieku. W tych czasach na amerykańskim rynku jedynym autem sportowym z prawdziwego zdarzenia był Chevrolet Corvette. To auto pod względem technicznym i z powodu osiągów mocno odbiegało od konstrukcji europejskich a jego wysoka cena odstraszała klientów o niskich i średnich dochodach. Konstruktorzy Forda chcieli uniknąć błędu marki Chevrolet tworząc przyzwoity samochód sportowy o dobrych osiągach i niskiej cenie.
W branży motoryzacyjnej nowe modele planuje się na cztery lata w przód, a w przypadku Mustanga udało się idealnie przewidzieć gusta i oczekiwania klientów za kilka lat. Twórcy tego sportowego samochodu zauważyli bowiem, że na rynku motoryzacyjnym, który skupiał się głównie na produkcji “rodzinnych” pojazdów pojawia się też miejsce na samochody sportowe, które kupuje się dla wizerunku i imponujących osiągów. Urodzeni tuż po wojnie młodzi Amerykanie coraz częściej szukali dla siebie dynamicznych i szybkich samochodów sportowych w przystępnej cenie, a żadem producent nie miał im nic do zaproponowania.
Kilkuletnie przygotowania do stworzenia idealnego samochodu sportowego polegały również na starannym wyborze jego nazwy. Samochód początkowo miał nazywać się T-5, Cougar, Aventura, Allegro, Stiletto, Turino, Torino, a nawet XT-Bird. Ostatecznie wybrano nazwę Mustang, która miała działać na wyobraźnie młodych nabywców auta. O nazwie zadecydował także czołowy projektant wozu – John Najjar, który był wielkim fanem myśliwca P-51 Mustang z okresu II wojny światowej. Nazwie samochodu towarzyszyło charakterystyczne logo, czyli galopujący koń na tle czerwonych, białych i niebieskich pasków symbolizujących Stany Zjednoczone i amerykańskie korzenie.
Pierwszy egzemplarz Forda Mustanga zaprezentowano 17 kwietnia 1964 roku w Nowym Jorku. Prezentację auta poprzedziła ogromna kampania reklamowa, która pojawiła się w praktycznie wszystkich ówcześnie dostępnych mediach. Producent zadbała także o dostępność auta i sprawił, że praktycznie każdy dealer Forda w Stanach Zjednoczonych miał przynajmniej jednego Mustanga w swoim salonie samochodowym. Ford Mustang okazał się wyjątkowym sukcesem – W ciągu pierwszego dnia sprzedaży zostało złożonych 22 tysiące zamówień na to auto, a prawie dwa lata później z linii produkcyjnej zjechał milionowy egzemplarz Mustanga.
Co zrobił Ford z oszałamiającym sukcesem Mustanga? Kontynuował jego produkcję i wprowadzał kolejne modyfikację podstawowego modelu. Mustang II pojawił się w połowie lat 70. i stanowił odpowiedź na kryzys paliwowy- był więc mniejszy i miał słabszy silnik, trzecia generacja Mustanga pojawiła się natomiast w latach 80 i mocno nawiązywała do konstrukcji europejskich. Kolejne generacje samochodu pojawiały się odpowiednio – w 1994 roku (Mustang IV), 2003 roku (Mustang V) i w 20013 roku (Mustang VI).
Mustang wjechał do historii światowej motoryzacji także z powodu swojego masowego występowania w popkulturze – w filmach, teledyskach i grach komputerowych. Najbardziej znane filmy, gdzie to właśnie Ford Mustang grał ważną rolę to Bullitt z 1968 roku i “60 sekund” z 2000 roku; Ford Mustang z 1971 roku był również samochodem Jamesa Bonda w filmie “Diamenty są wieczne”. Został on użyty również w ogromnie popularnym teledysku Guns N’ Roses – “Don’t Cry”.
Grzegorz Kowalewski
fot. Wikipedia