Lekka Evora

Lotus odchudził swój model Evora. Po zmianach supercoupe waży 42 kilogramy mniej i ma imponujący stosunek mocy do masy.

 

 

Do zmniejszenia masy modelu Evora służy zestaw Carbon Pack, który stanowi cześć rozwiązań zastosowanych w modelu Evora Sport 410. Ten pojazd stanowił powstał po zdecydowanym zmniejszeniu wagi bazowego modelu (w zależności od opcji nawet o 70 kg) i wzmocnieniu mocy do 416 koni mechanicznych.

Lotus zabrał się za zmniejszanie wagi głównie za pomocą metalowych elementów na te wykonane z włókien węglowych. W zestawie Carbon Pack znajdują się więc ręcznie elementy karoserii z nagich włókien węglowych (dach, dyfuzor, ospoilerowanie, lusterka oraz panele klap z przodu i z tyłu), litowo-jonowa bateria i tytanowy układ wydechowy. Projektanci nie zapomnieli o wygodzie kierowców, nowe rozwiązania to dodatkowy uchwyt na napój i śmietniczka. Producent podkreśla, że takie elementy ważą tylko 120 gramów.

Nowe elementy zestawu w połączeniu z rezygnacją z klimatyzacji i po wymontowaniu tylnych siedzeń pozwolą na oszczędzenie aż 42 kilogramów wagi (pojazd z 1395 kilogramów waży teraz 1352 kg). Wymiana paneli karoserii na węglowe to ubytek 5 kilogramów, wykorzystanie nowej baterii to sposób na utratę 10 kilogramów, a z nowym wydechem znika kolejne 10 kilogramów.

Odchudzenie supercoupe ma wyraźny wpływ na osiągi samochodu. Teraz stosunek mocy do masy spada z 3,44 do 3,33 kilogramów na koń mechaniczny. Taki dobry wynik to mocny atut Lotusa, bo konkurencyjne firmy oferują porównywalne wyniki mocno ingerując w silniki swoich pojazdów.

Carbon Pack to wydatek 10 000 dolarów w USA, 9000 euro w Niemczech lub 6500 w Wielkiej Brytanii. Wydech to dodatkowe 8000 dolarów, 7000 euro lub 5500 funtów. Litowo-jonowy akumulator wyceniono z kolei na 1690 dolarów, 1890 euro lub 1350 funtów.

Na szczęście producent nie pobiera opłat za demontaż klimatyzacji i tylnych siedzeń.

Bazową Evora na niemieckich rynku kosztuje obecnie 96 tysięcy euro. Coupe w wersji Sport 410 wyceniono na 106,9 tysięcy euro.

Pogoń za lekkością nie będzie tania, bazowa Evora po zastosowaniu zestawu Carbon Pack i dodatkowych rozwiązań będzie kosztowała prawie tyle samo co model Sport 410. Mimo takiej ceny Lotus spodziewa się dużego zainteresowania swoją nową ofertą.

Grzegorz Kowalewski

fot. Lotus