Luksus od Rolls-Roycea

Marka Rolls-Royce przedstawiła ósmą generację modelu Phantom. Pojazd reklamowany jest jako najbardziej luksusowa i najdroższa limuzyna świata.

Poprzednik najnowszej propozycji brytyjskiej marki, czyli Phantom siódmej generacji został zaprezentowany na początku 2003 roku. Stworzenie 8 generacji pojazdu zajęło aż 8 lat. Podobnie, jak w przypadku poprzednich modeli, największy nacisk postawiono na luksus i wygodę.

Phantom 8 generacji zbudowany jest więc na aluminiowej ramie przestrzennej o nazwie Architecture of Luxury (będzie bazą dla modelu typu SUV i przyszłych propozycji marki), której konstrukcja jest lżejsza i sztywniejsza (o około 30 procent) od poprzedniej ramy. W pojeździe znalało się aż 130 kilogramów materiałów wygłuszających.  Efekt takich starań to cichsza kabina podczas szybkiej jazdy (przy prędkości 100 km/h w kabinie panuje o około 10 procent mniej hałasu niż w przypadku poprzedniej generacji pojazdu). Dla marki komfort jazdy stanowi także wyzwanie wizerunkowe – stara zasada mówi bowiem o tym, że podczas jazdy najgłośniejszy może być tylko analogowy zegar na desce rozdzielczej. Na wszelki wypadek, nowy Phantom wyposażony został także w wyciszone opony.

Starannie przygotowane i piękne pojazdy marki Rolls-Royce często określane były jako “dzieła sztuki”. Najnowszy model tej marki stanowi także wyjście na przeciw oczekiwaniom kolekcjonerów dzieł sztuki. Deskę rozdzielczą nowego Phantoma ukryto bowiem za kawałkiem szkła (to unikatowe i nigdy wcześniej nie stosowane w samochodach rozwiązanie), gdzie znajduje się cyfrowy wyświetlacz za kierownicą, chowany ekran na środkowej częście i Galeria, którą zlokalizowano na środku i po stronie pasażera. Właśnie tam każdy posiadacz samochodu może prezentować ważne dla siebie obrazy lub dokumenty. Możliwości jest wiele, producent samochodu podpowiada jedynie w premierowym pokazie, że właśnie tam mogą się znaleźć wykonane ręcznie dzieła zaprzyjaźnionych z marką artystów.

Razem z luksusem i wygodą kierowcy iść muszą systemy wspomagające jazdę – marka proponuje więc wyświetlacz przezierny w dużej rozdzielczości, systemy czuwające podczas jazdy w tłoku, na autostradzie i w nocy, pojazd został wyposażony takze w czujniki i aplikacje monitorujące samopoczucie i koncentrację kierowcy.

Cechą charakterystyczną pojazdu jest ogromna osłona chłodnicy Pantheon, która tym razem rozmiarami pobija wszystkie wcześniejsze edycje modelu. Wygląd zewnętrzny samochodu nie odbiega jednak znaczączo od siódmej generacji. Na przedzie samochodu znajdują się również światła w technologii LED o imponującym zasięgu 600 metrów, drzwi otwierają się w przeciwnych kierunkach, tył samochoduwieńczy klapa bagażnika. Samochód będzie używał kół z felgami o średnicy 22 cali.Wiadomo już, że na rynku pojawi się limuzyna ze zwykym rozstawem osi oraz wersja wydłużona.

Luksusowa limuzyna nie może być napędzana słabym silnikiem, w przypadku nowego Phantoma zrezygnowano więc z silnika wolnossącego na rzecz turbodoładowanego. Napęd zapewnia teraz widlasta dwunastka o pojemności 6¾ litrów z dwiema turbosprężarkami. Moc samochodu to 571 koni mechanicznych oraz 900 niutonometrów, za przeniesienie napędu będzie odpowiedzialna 8-stopniowaautomatyczna skrzynia biegów ZF ze wspomaganiem satelitarnym. Jedną z możliwości tego systemu jest przygotowanie systemuna nadchodzący zakręt. Samochód będzie używał również udoskonalonego, adaptatycyjnego zawieszenia Magic Carpet Ride.

Grzegorz Kowalewski
fot. Rolls Royce