Historia marki Maserati doskonale pokazuje, że rodzinne interesy i dbałość o szczegóły to skuteczny pomysł na sukces. Samochody stworzone przez sześciu braci Maserati trafiały bowiem do tak szacownych klientów, jak na przykład Leonid Breżniew, Fidel Castro czy Marcello Mastroianni.
Spółkę Societa Anonima Officine Alfieri Maserati założyło w 1914 roku w Bolonii sześciu braci Maserati – Alfieri, Bindo, Carlo, Ernesto, Ettore i Mario. Pięciu z nich pasjonowało się motoryzacją i miało za sobą doświadczenia związane z projektowaniem i budową samochodów, szósty brat – Mario fascynował się natomiast malarstwem i rzeźbą. Jemu właśnie, według legendy przypisuje się zaprojektowanie charakterystycznego loga marki z trójzębem, które nawiązywało do fontanny Neptuna w Bolonii.
Początki działalności marki Maserati były skoncentrowane głównie na wyścigach samochodowych. Pierwszy autorski samochód braci Maserati – model Tipo był typowym wyścigowym pojazdem. Konstruktorom samochodu zależało na szybkim przetestowaniu go w wyścigach, Tipo 26 dosłownie po wyjechaniu z warsztatu wystartowało więc w słynnym górskim rajdzie Targa Florio. Start okazał się sukcesem, auto było bezkonkurencyjne w swojej klasie. Trzy lata później ten sam model pobija rekord prędkości pojazdów o pojemności silnika 3,5 litra a pojazdy marki Maserati do 1940 roku regularnie wygrywają ważne wyścigi samochodowe.
Sukcesy w wyścigach sprawiają, że marka Maserati staje się coraz bardziej popularna, paradoksalnie przyczyniają się również do poważnych tarapatów finansowych firmy. Liczne starty w samochodowych imprezach kosztują bowiem krocie, a bracia Maserati skupiają się wyłącznie na produkcji pojazdów wyścigowych i nie mogą (tak jak konkurencja) pokrywać kosztów udziału w wyścigach z sprzedaży aut cywilnych. Kłopoty finansowe firmy i ciężkie lata kryzysu sprawiają, że bracia sprzedają swoje udziały w firmie rodzinie Orsich. Sprzedaż oznacza przeniesienie siedziby firmy do Modeny i wprowadzenie nowej filozofii firmy, czyli wprowadzeniu seryjnej produkcji aut “cywilnych”. Dla braci Maserati taka decyzja jest nie do przyjęcia – odchodzą więc z firmy noszącej ich własne nazwisko.
Nowi właściciele marki stawiają sobie za cel stworzenie szybkich, drapieżnych i zarazem luksusowych samochodów. Powstały w 1957 roku model 3500 GT spełnia te wymogi, okazuje się sukcesem i oznacza poważny zastrzyk gotówki dla firmy. Pod maską tego modelu krył się silnik o mocy 220 KM, dzięki któremu samochód osiągał imponującą prędkość 216 kilometrów na godzinę.
Kolejne lata są wyjątkowo udane dla marki. Na bazie 3500GT powstaje 5000GT, który jest wyjątkowo luksusowy i trafia do takich nabywców jak książęta, milionerzy i sam…szach perski. W 1963 roku powstaje model Quattroporte, który rozwija prędkość prawie 210 kilometrów na godzinę i zostaje najszybszym sedanem świata. Dobrze przyjęty na rynku zostaje także nowy model firmy, czyli Ghibli z 1966 roku.
Kolejne lata działalności firmy oznaczają zmiany właścicieli i powolny upadek popularności samochodów spod znaku trójzęba. W 1968 roku właścicielem marki francuski producent samochodów – Citroën, który zwiększa skalę produkcji. Na początku lat siedemdziesiątych powstają modele Bora, Merak i Khamsin. Kilka lat później, czyli w 1975 roku firmę kupują Alejandro de Tomaso i firma Benelli i prezentują nowe samochody Maserati
Kyalami, a w 1979 r. Maserati Quattroporte III. W 1981 roku pojawia się natomiast model Biturbo, który zostaje później najpopularniejszym samochodem z trójzębem na masce. Model sprzedaje się w rekordowej ilości 40 tysięcy egzemplarzy. Firma próbuje pójść za ciosem i w 1991 roku prezentuje model Barchetta. Tym razem zamiast sukcesu jest jednak klapa – auto było poważnym niewypałem i powstało tylko w 10 egzemplarzach.
Dwa lata później marka ponownie zmienia właściciela -nabywa ją Fiat. Dla firmy oznacza to poważny zastrzyk kapitału i duże inwestycje. W lipcu 1997 r. Fiat odsprzedaje jednak 50% akcji firmy jej długoletniemu rywalowi – Ferrari. Kolejne lata działalności firmy oznaczają pojawienie się na rynku przyzwoitych samochodów sportowych i duże nakłady na inwestycje.
W 1998 roku pojawia się model 3200 GT, cztery lata później pojawiają się następcy tego modelu – Maserati Spyder i Coupe, które z kolei zostały zastąpione w 2007 roku przez modele GranTurismo i GranCabrio.
Firma zdecydowała się także wrócić do swoich korzeni i w 2012 roku zaprezentowała najnowszą generację modelu Quattroporte.
Grzegorz Kowalewski
fot. Wikipedia