Amerykańska marka Shelby zapowiedziała kontynuację autorskiego roadstera Series 1 z 1999 roku. Nowy model- Series 2 ma być produkowany ręcznie i oferować nawet 800 KM mocy.
Roadster Series 1 był jedynym pojazdem Shelby American, który został stworzony i wyprodukowany od podstaw przez tę amerykańską markę. Napęd roadstera zapewniał czterolitrowy silnik Oldsmobile V8 DOHC, który zapewniał prędkość 273 km/h i przyśpieszenie od 8 do 60 mph w 4,4 sekundy (w standardzie moc wynosiła 320 KM, w opcji ze sprężarką moc wzrastała do 460 KM). Od wprowadzenia modelu na rynek w 1999 roku udało się wyprodukować tylko 249 egzemplarzy tego modelu, kolejne powstawały jako “niekompletne pojazdy” pozbawione silnika i przeniesienia napędu. Na takie ryzykowne rozwiązanie marka musiała się zdecydować z powodu utraty amerykańskiego certyfikatu bezpieczeństwa dla samochodów osobowych, na jego odnowienie zabrakło bowiem środków. Marka próbowała stworzyć następcę roadstera, czyli Series 2, mimo zbudowania trzech prototypów ten pomysł nie został jednak zrealizowany, także w tym przypadku problem dotyczył zbyt kosztowanej homologacji pojazdu.
Najnowsze zapowiedzi amerykańskiej marki mówią o wprowadzeniu do produkcji roadstera Series 2 jeszcze w bieżącym roku. Pojazd z wyglądu ma być niemal identyczny ze swoim poprzednikiem, wyraźne różnice widać będzie jednak pod maską. Najnowszy model ma bowiem używać (w domyślnej konfiguracji) jednostki napędowe o pojemności 427 cali sześciennych, współpracujące ze skrzyniami biegów ZF o pięciu przełożeniach, przedstawiciele marki poinformowali, że możliwe będzie użycie także innych silników. Podkreślono także, że docelowa moc pojazdu wyniesie aż 800 KM. Niezależnie od oczekiwań klientów, silnik będzie musiał zostać zamontowany na przedniej osi, co oznacza w praktyce 49-procentoy rozkład masy.
Roadster będzie bazował na dokładnie tym samym, aluminiowym podwoziu co jego poprzednik, żeby sprostać większej mocy pojazdu niezbędne jednak były poprawki związane z zawieszenia, układu hamowania i przeniesienia napędu. Seria 2 jest o ponad 12 procent lżejsza od poprzedniego modelu-podkreślają przedstawiciele amerykańskiej marki.- To idealny samochód dla kolekcjonerów i entuzjastów na całym świecie, którzy chcą osiągnąć najwyższy poziom ekskluzywności i być całkowicie zaangażowani w jazdę samochodem-dodają.
Ujawniono także, że oprócz karoserii z aluminium dostępna będzie także taka zbudowana z włókien węglowych lub tytanu.
Wnętrze pojazdu będzie wyraźnie podkreślało jego sportowy charakter, będzie więc minimalistyczne i elegancko wykończone.
Pojazd ma być produkowany ręcznie, jego produkcja ograniczona zostanie do czterech egzemplarzy rocznie. Produkcja ruszy w Wingard Motorsports, amerykańskiej firmy, która weszła w posiadanie części zapasowych i podwozi po Series 1.
Producent nie ujawnił oficjalnie ceny pojazdu, według amerykańskiej portali motoryzacyjnych wersja z włókien węglowych ma kosztować od 350 tysięcy dolarów, model z aluminium to koszt około 500 tysięcy dolarów.
Grzegorz Kowalewski
Fot. Shelby