Nowość od Italdesign

To ciekawa propozycja dla kolekcjonerów sportowych aut. Włoskie studio Italdesign przygotuje szybki i nowoczesny roadster Zerouno Duerta.

Studio Italdesign zostało założone prawie pół wieku temu przez włoskiego projektanta Giorgetto Giugiaro. Ta firma współpracowała przy stworzeniu takich pojazdów jak np. pierwszy model Volkswagena – Gold, Masetatti Ghibli czy też Fiat Panda i produkowała samochody dla innych marek (m.in. VW Touareg, VW W12 Coupe, BMW M1). Co ciekawe, włoskie studio przygotowało także prototyp, który był bazą do stworzenia polskiego Poloneza.

Podobnie, jak w przypadku innych firm z branży motoryzacyjnej, ambicją studia było stworzenie autorskiego modelu. Sportowy pojazd o nazwie Aztec roadster pojawił się 1989 roku i zyskał ogromną przychylność ze strony klientów i branży motoryzacyjnej. Celem tego futurystycznego pojazdu była próba połączenia charakterystycznego otwartego, sportowego roadstera ze standardowym coupe. Pomysł się udał za pomocą nietypowego rozwiązania, czyli podziału przedziału pasażerskiego na dwie symetryczne części – w modelu Aztec miejsca kierowcy zostały bowiem oddzielone. Co prawda pasażer również otrzymał swoją kierownicę, ale ten gadżet nie służył do sterowania samochodem.

W ostatnich kilku latach działalności firmy miały miejsce dwa ważne wydarzenia. Pierwsze nich polegało na sprzedaży udziałów przez założyciela firmie Audi, co wpraktyce oznacza, że studio działa w ramach grupy Volkswagen. Drugie wydarzenie to stworzenie nowego działu – Italdesign Automobili Speciali, wyspecjalizowanego w produkcji małoseryjnych modeli sportowych, których nabywcą mają być kolekcjonerzy z całego świata.

Pierwszy projekt działu IAS to zeszłoroczne coupe Zerouno, gdzie wykorzystano rozwiązania i podwozie z modeli Audi R8 i Lamborghini Huracan. Producent spełnił także obietnicę produkcji modeli małoseryjnych – powstało bowiem tylko 5 egzemplarzy zeszłorocznego samochodu.

Najnowsza propozycja firmy to natomiast roadster Zerouno Duerta (duerta to w jednym z włoskich dialektów oznacza “otwarty”). Model Duerta powstał na węglowo-aluminiowym nadwoziu, którą przykryto oryginalną karoseria wykonaną w całości z włókien węglowych.

Otwarta wersja modelu Zerouno mierzy 4847 mm długości, 1970 mm szerokości i zaledwie 1204 mm wysokości. Rodaster napędzany jest 5,2-litrowym silnikiem V10, zapożyczonym z Lamborghini Huracana, jego prędkość maksymalna wynosi 320 km/h.

Producent pojazdu podkreśla, że otwarta wersja ma dorównywać pod względem osiągów i standardów bezpieczeństwa bazowemu modelowi, właśnie w tym celu przeprojektowano zawieszenie pojazdu. W opracowaniu modelu pomagał także Dino Capello – trzykrotny zwycięzca 24-godzinnego wyścigu Le Mans i 5-krotny zwycięzca 12-godzinnego wyścigu Sebring.

Producent ujawnił również, że w odmianie Duerta dach może być zdejmowany ręcznie. Konstruktorzy pomyśleli także o dodatkowym zabezpieczeniu w przypadku nagłej zmiany pogody – pojazdu wyposażono w dodatkowy płócienny materiał. Wiadomo także, że posiadacze Italdesgin Zerouno Duerta będą mogli spersonalizować wygląd swojego samochodu. W ramach opcji Pirelli Color Edition wyjątkowo wymagający klienci będą mogli nawet zmienić wygląd opon pojazdu.

Powstanie tylko 5 egzemplarzy modelu Duerta. Wszystkie mają trafić do klientów do końca bieżącego roku.

Grzegorz Kowalewski
fot. Italdesign