Dokładnie 50 lat temu na amerykańskich drogach pojawił się sportowy Chevrolet Camaro. To świetna okazja, żeby przypomnieć barwną historię powstania tego samochodu, który miał być pogromcą Forda Mustanga.
Historia powstania Chevroleta Camaro jest mocno związana z jego bezpośrednim konkurentem, czyli kultowym Fordem Mustangiem. Na sukces tego modelu mocny wpływ miała natomiast umiejętność skutecznego przewidywania przyszłych potrzeb klientów. Konstruktorzy z Forda zauważyli bowiem, że zmniejsza się popyt na “rodzinne” pojazdy a klienci gotowi są wydać gotówkę na odważne, szybkie i prestiżowe pojazdy. W tych czasach amerykański rynek zupełnie nie zaspokajał takich potrzeb, dostępne modele samochodów sportowych mocno odbiegały od rozwiązań europejskich i mogły trafić tylko do klientów z zasobnym portfelem.
Pojawienie się szybkiego, atrakcyjnego wizualnie i stosunkowo taniego Forda Mustanga zachwyciło nabywców i producenta, spowodowało natomiast dużo stresów u konkurencji, która “przespała” potrzeby klientów.
Sukces Mustanga był mocnym ciosem dla Chevroleta, który krótko po premierze tego pojazdu zaplanował stworzenie konkurencyjnego modelu. Konstruktorzy zatrudnieni w tej firmie otrzymali trudne zadanie – musieli szybko i całkowitej tajemnicy stworzyć samochód nawiązujący do Mustanga. Odważny projekt ukryto pod nazwą Panther. Pierwsze plotki o nowej ofercie marki Chevrolet pojawiły się już w kwietniu 1965 roku, firma z Detroit podsycała zainteresowanie wysyłając do dziennikarzy motoryzacyjnych telegram na spotkanie o tajemniczej nazwie SEPAW (Society for the Eradication of Panthers from the Automotive World. Spotkanie okazało się konferencją prasową marki, gdzie zapowiedziano pojawienie się nowego modelu, nietypowa akcja promocyjna była także wyjątkowo skuteczna, bo dzięki połączeniu telefonicznemu z 14 innymi amerykańskimi miastami uczestniczyli w spotkaniu dziennikarze motoryzacyjni z całego kraju.
Ostatecznie, prezentacja Chevroleta Camaro nastąpiła 26 września 1966 roku, samochód wszedł do sprzedaży kilka dni później.Model należał do nowej rodziny samochodów, które nazwano “pony cars”; właśnie w taki sposób określano samochody o kompaktowym nadwoziu, stylistyce podkreślającej sportowy charakter pojazdy i ze stosunkowo mocnym silnikiem. Pierwszym modelem z tej rodziny był kultowy Ford Mustang, chociaż według niektórych ekspertów należał on do rodziny “muscle cars”, która cechowała się dużą mocą silnika i równie dużymi rozmiarami pojazdu.
Skąd nazwa? Początkowo przyjęto, że słowo “camaro” nie ma żadnego specjalnego znaczenia, później okazało się jednak, że twórcy pojazdu odnaleźli jest w słowniku języka francuskiego, w slangu oznacza ona “przyjaciel” lub “kompan”. Nawet podczas oficjalnych rozmów Chevrolet przyznawał, że konkuruję z Mustangiem. Często przytaczano rozmowę dziennikarzy z przedstawicielem Chevroleta, gdzie padło pytanie “Czym jest Camaro?”. Odpowiedź była prosta i żartobliwa – “To małe, złośliwe zwierzę które zjada Mustangi”
Camaro był dwumiejscowym samochodem w konfiguracji 2+2 z napędem na tylne koła, w dniu premiery na rynku pojawiło się aż 80 jego konfiguracji fabrycznych. Producentom zależało także na rozpieszczeniu klientów, dealerzy otrzymali więc aż 40 dodatkowych akcesoriów, które służyły do dalszej modyfikacji samochodów.
Model I generacji był dostępny w wersji podstawowej oraz jako kabriolet, podstawowy model dysponował silnikiem V6 o pojemności 5,7 litra i mocy 140 KM lub V8 o pojemności 6,2 litra. Dopiero 2 lata po premierze oferta pojazdów rozszerzona została o lepsze silniki, w wersjach V8 i o mocy 325, 350 i 475 KM. Dla klientów szukających sportowych wrażeń przedstawiono trzy odmiany modelu Camaro – RS (Rally Sport), SS (Super Sport) i Z/28. Model RS był zmodyfikowany tylko i wyłącznie wizualnie w stosunku do wersji bazowej, wersja SS korzystała natomiast mocniejszych silników o pojemności 5,7 litra i 6,5 litra oraz miała charakterystyczne czarne pasy przechodzące przez całą długość samochodu, wersja z/28 (określana jako “wersja wyścigowa”) wyposażona została w mocne silniki v8 o pojemności 4,9 litrów zaprojektowane pod kątem udziału w wyścigach Trans Am, przednie hamulce tarczowe oraz 4-biegową manualną skrzynię Muncie. Właśnie wymogi wyścigów sprawiły, że model sportowy wykorzystywał silniki o stosunkowo niskiej pojemności (maksymalna dopuszczalna pojemność silnika wynosiła 5 litrów), deklarowana moc silnika tego modelu wynosiła 290 koni mechanicznych, ale była to moc zaniżona.
Przyjęcie Camaro na rynku można określić jako “dosyć dobre”. Niska cena (około 18 tys. dolarów) sprawiła, że model sprzedawał się nieźle, ale wciąż o wiele gorzej niż Mustang.
Marka Chevrolet wprowadziła aż 5 kolejnych generacji swojego “Kompana”.
II generacja pojazdu trafiła na rynek w 1970 roku i oparta została na tej samej płycie podłogowej co pierwsza generacja. Samochody tej generacji produkowano aż do 1981 roku, cechą charakterystyczną tej generacji jest ogromna liczba zmian wyglądu i osiągów.
III generacja Camaro zadebiutowała w 1982 roku a rozwiązania zastosowane w samochodach dopasowano do aktualnych trendów. Po raz pierwszy pojawiłys się więc nadwozia tych hatchback i fabryczne silniki z wtryskiem paliwa, w modelach zastosowano także silniki czterocylindrowe.
IV generacja, która pojawiła się w 1993 roku mocno nawiązywała premierowych modeli tego samochodu, dopiero w 1998 roku pojazd przeszedł poważny facelifting.
V i aktualnie najnowsza generacja zadebiutowała w 2009 roku. Także w tym przypadku kształty i część rozwiązań nawiązywała do lat 60-tych. Właśnie z tej generacji pochodzi wyjątkowo mocny model ZL1. Ten samochód wyposażony został w silnik wspomagany kompresorem w układzie V8 o pojemności 6.2 l i mocy 580 KM oraz 754 Nm maksymalnego momentu obrotowego.
Grzegorz Kowalewski
fot. materiały prasowe, Wikipedia