Ujawniono sportowe coupe o atrakcyjnych kształtach i świetnych osiągach, które przywróci do istnienia włoską markę Automobili Turismo e Sport.
Włoska marka Automobili Turismo e Sport pojawiła się na rynku w 1963 roku i zszokowała branżę motoryzacyjną śmiałym planem bezpośredniego konkurowania z pojazdami Ferrari (tymi produkcyjnymi i wyścigowymi). Założycielom marki (Carlo Chiti i Giotto Bizzarrini) przez dwa lata jej istnienia udało się jednak stworzyć od podstaw tylko jeden model sportowy – 2500 GT. To małe coupe z nadwoziem Michelotti, silnikiem V8 o pojemności 2,5 l osiągało moc 245 KM i rozwijało prędkość do 257 km/h. Powstało tylko 12 egzemplarzy tego dosyć dobrze przyjętego przez branżę pojazdu, firma ATS przestała natomiast istnieć już w 1965 roku. Jej założyciele kontynuowali karierę w branży samochodów sportowych – – Chiti ściśle współpracował z Alfa Romeo w swojej autorskiej firmie Autodelta a Bizzarrini przeniósł się do Lamborghini.
O marce znowu zrobiło się głośno w 2014, gdy jest jej właścicielami zostali Daniele Maritan, dawny kierowca wyścigowy i importer egzotyki oraz Emanuele Bomboi, były stylista w studiu Centro Stile Fiat i dyrektor w kilku studiach. Najnowszą propozycją reaktywowanej firmy jest model o mało wyszukanej nazwie GT. Jego twórcy podkreślają, że pod kątem wyglądu i charakteru próbowali odtworzyć dawną specyfikę marki, napęd i osiągi pojazdu to natomiast całkowicie nowoczesne rozwiązania, która mogą konkurować z aktualnie dostępnymi na rynku pojazdami.
Model GT ma podwozie, nadwozie oraz kabinę z elementami z włókien węglowych, detale karoserii i wnętrza stworzono z aluminium, ukłonem w stronę klasycznych pojazdów sportowych stały się natomiast unoszone do góry drzwi. Coupe będzie używało świateł wykonanych w technologii LED a jego kierowca otrzyma do swojej dyspozycji trójwymiarowe mapy Google do nawigacji.
Napęd samochodu stanowi podwójnie turbodoładowana jednostką V8 o pojemności 3,8 litrów, która dostarcza 650 koni mechanicznych i 678 niutonometrów (istnieje także opcja na 700 KM i 750 Nm). Zastosowanie nowoczesnych materiałów spowodowało, że samochód waży tylko 1300 kilogramów, taka waga w połączeniu z mocnym silnikiem po prostu musi oznaczac świetne osiągi. W przypadku modelu GT przyśpieszenie do setki wynosi około trzech sekund, prędkość maksymalną ustalono na 332 kilometry na godzinę. Najnowszy samochód marki ATS ma wykorzystywać 7-stopniową skrzynię biegów i wydech z opatentowanym przez ATS tłumikiem. Kierowcy samochodu otrzymają do swojej dyspozycji kilka trybów jady, które będą zmieniały ustawienia silnika, skrzyni biegów, zawieszenia czy elektroniki – Viaggio, Sport i Corsa.
Podobnie jak w przypadku dawnego modelu ATS – ma powstać tylko 12 egzemplarzy modelu GT.
Grzegorz Kowalewski
fot. ATS