Marka BMW po prawie dwudziestoletniej przerwie wraca na rynek z coupe serii 8. To wyjątkowo rzadki przypadek premiery pojazdu, który nie ma bezpośredniego poprzednika.
Pierwsza seria 8 marki BMW została przerwana w 1999 r., teraz ten największy i najbardziej prestiżowy grand tourer z jedną parą drzwi wraca w ramach zaplanowanej przez markę “ofensywy luksusowego segmentu modeli”. Mimo braku bezpośredniego poprzednika wygląd samochodu wyraźnie nawiązuje do koncepcyjnej wersji, którą pokazano rok temu i wyścigowej wersji M8 GTE, która ma za sobą udział w takich wyścigach jak północnoamerykańskie SportsCar Championship i World Endurance Championship.
To pełnowymiarowe coupe z szerokim rozstawem kół i wydłużoną sylwetką zostało zaprezentowane po raz pierwszy przy okazji tegorocznego, 24-godzinnego wyścigu Le Mans. Seryjna ósemka zadebiutowała w dwóch wersjach silnikowych-w najmocniejszej aktualnie specyfikacji M850i z napędem na obie osie xDrive i w wersji z wysokoprężną 840d z rzędową szóstką o pojemności trzech litrów. W pierwszej wersji do napędu użyto premierowo nowy silnik V8 o pojemności 4,4 litra z technologiami M Performance TwinPower Turbo i dwiema turbosprężarkami. Jednostka napędowa oferuje aż 530 koni mechanicznych, dostępnych w przedziale 5,5-6 tysięcy obrotów na minutę, przyśpieszenie do setki zajmuje w tym wydaniu tylko 3,7 sekund. Konstruktorzy pojazdu ujawnili, że silnik współpracuje z 8-stopniową przekładnią Steptronic Sport. Prędkość maksymalna została elektronicznie ograniczona do 250 kilometrów na godzinę, to samo ograniczenie obowiązuje w dwóch dotychczas ujawnionych wersjach napędowych modelu. Druga wersja napędu, czyli wysokoprężna 840d z rzędową szóstką o pojemności trzech litrów oferuje 320 koni mechanicznych i moment obrotowy 680 niutonometrów. W tym przypadku rozpędzenie się do 100 km/h zajmie 4,9 sekund.
Czteroosobowa ósemka mierzy 484 centymetry długości, waży prawie 2 tony i posiada wyjątkowo pojemny bagażnik, gdzie zmieści się 420 litrów. Pojazd wyposażono w nowoczesne rozwiązania ułatwiające jazdę-adaptacyjne zawieszenie, kanały aerodynamiczne w podwoziu, które są automatycznie otwierane i zamykane. Kierowcy nowego modelu BMW otrzymają do swojej dyspozycji także cyfrową deskę rozdzielczą, cyfrowy kluczyk, który umożliwi otwarcie auta także za pomocą smartfona, na pokładzie znajdzie się także udoskonalony system iDrive, gdzie sterowanie odbywa się za pomocą dotyku, głosu i gestów.
Nowy model będzie produkowany będzie w fabryce BMW w Dingolfing, w której powstają limuzyny serii 7. Ujawniono, że seria 8 Coupe ma zastąpić sześciocylindrowe BMW serii 6 i stać się flagowym modelem marki. Cena nowego coupe zostanie ogłoszona, gdy trafi do sprzedaży jesienią.
Grzegorz Kowalewski
fot. BMW