Quant 48Volt

Świetne przyśpieszenie, konkurencyjny zasięg i wyjątkowy nacisk na bezpieczeństwo. Niemiecka marka NanoFlowcell przedstawiła swoj koncept samochodu Quant 48Volt, który będzie pracował z bateriami o niewielkim i bezpiecznym napięciu -48 Volt.

Konstruktorzy samochodów sportowych z napędem elektrycznych zazwyczaj konkurują ze sobą tworząc pojazdy szybsze od konkurencji i o większym zasięgu. Quant 48Volt, czyli najnowszy koncept niemieckiej marki NanoFlowcell to krok w innym kierunku, tym razem konstruktorzy zadbali głównie o bezpieczeństwo użytkowania i serwisowania pojazdu.

Konsekwencją takiego podejścia jest rezygnacja z baterii elektrycznych na rzecz ogniw paliwowych, które pracują pod wyjątkowo niskim napięciem – 48 Volt. Takie rozwiązanie to nowość także w przypadku innych modeli niemieckiej marki, prototyp, który zaprezentowano w ubiegłym roku działał bowiem pod napięciem 700 Volt.

Niskie napięcie i zastosowanie ogniw paliwowych to według konstruktorów same zalety – konstrukcja jest prostsza i bardziej odporna na awarie a w zbiornikach ogniw pojawia się elektrolit, który nie ulega zapłonowi ani wybuchom. Twórcy konceptu podkreslają również bezpieczeństwo swojego rozwiązania – w przypadku wypadku samochodu, który ulegnie poważnemu uszkodzeniu zostaje wyeliminowana możliwość porażenia prądem. Proste, łatwe i bezpieczne będzie także serwisowanie pojazdu, niskie napięcie sprawi również, że pracownik serwisu nie będzie musiał posiadać specjalnych uprawnień.

Twórcy konceptu zadbali także o inne modyfikacje układu napędowego – okablowanie układu zyskało zmniejszony przekrój poprzeczny, zastosowano również nowe silniki elektryczne, gdzie siatka litych elementów z aluminium zastąpiła stosowane wcześniej miedziane zwoje. Poprawiono również wydajność ogniw.

Bezpieczny samochodód napędzany ogniwami paliwowymi nie musi być samochodem o słabych osiągach. Konstruktorzy modelu Quant 48Volt podkreślają, że zastosowane w nim cztery silniki elektryczne po 140 kilowatów każdy oferują łącznie aż 761 koni mechanicznych. Imponujące będzie także przyśpieszenie i prędkość maksymalna, pojazd rozpędzi się do 100 km/h w ciągu 2,4 sekundy, prędkość ograniczono do 300 km/h. 

Niemiecka marka obiecuje także zasięg pojazdu, który wynosi aż 1000 kilometrów, czyli prawie dwa razy więcej niż najlepsze modele słynnej Tesli.

Koncept zaprezentowano na początku marca na targach w Genewie. 

 

Grzegorz Kowalewski

fot. materiały prasowe