Ścigacz z Antypodów

Imponująca moc 645 koni mechanicznych, świetne przyśpieszenie i agresywne kształty. Australijska firma Holden Special Vehicles wprowadziła na rynek swój najnowszy i najmowszy model – GTSR W1.

 

Sercem mocarnego samochodu jest produkowana ręcznie, widlasta ósemka czwartej generacji serii LS9 z aluminiowej blokiem i cylindrami. Pojemność silnika wynosi 6,2 litrów a pomoc sprężarki sprawia, że łączna moc wynosi aż 645 koni mechanicznych815 niutonometrów. Takie osiągi mocno się różnią na plus wcześniejszej wersji – modelu GTSR, który oferował moc o 54 konie mechaniczne mniejszą i 75 nm mniej niutonometrów. Australijskii ścigacz posiada napęd na tylną oś z mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu i ręczną skrzynię biegów o sześciu biegach od amerykańskiej firmy Tremec. Co ciekawe – podobna skrzynia używana jest w mocnych wersjach  Chevroleta Camaro i w Cadillaca ATS-V.

Model GTSR W1 rozpędzi się do 100 km/h w czasie 4,2 sekundy, maksymalna prędkość została ograniczona do 250 km/h. Wyjątkowo odważni nabywcy mogą zdecydować się na zdjęcie elektronicznego ogranicznika i wyciśnięcie z maszyny całej dostępnej mocy. Producent podkreśla, że w takiej sytuacji można jechać z maksymalną prędkością 293 km/h.

Sportowe osiągi nie oznaczają jednak surowego i oszczędnego wyposażenia. Australijski producent wyposażył bowiem samochód w nowoczesne i wyrafinowane systemy kontroli jazdy – pojazd używa więc systemu wektorowania momentu obrotowego (Torque Vectoring), systemu ESC z trybem pracy Competition Mode i kontroli szybkiego startu (Launch Control), systemu wektorowania momentu obrotowego (Torque Vectoring).

Pięciometrowa i czteromiejscowa maszyna korzysta z zawieszenia od australijskiego SupaShock, wyposażono ją również w nowy układ wydechowy. W nadwoziu sportowy charakter samochodu podkreślają drobne elementy karoserii z włókien węglowych, które oprócz atrakcyjego wyglądu mają tez pozytywny wpływ na chłodzenie i aerodynamikę samochodu. Samochód wyposażony jest także 

20-calowe felgi z wyczynowym ogumieniem Pirelli P Zero Trofeo R. Olbrzymia prędkość ścigacza oznacza konieczność używania wyjątowo wydajnego systemu hamowania, model GTSR W1 wykorzystuje więc tarcze hamulcowe o średnicy aż 410 milimetrów, nad którymi pracują zaciski AP Racing.

Holden Special Vehicles (HSV) to spółka-córka firmy Holden, która jest australijskim producentem samochodów i należy do koncernu General Motors. Mocarny model GTSR W1 będzie produkowany tylko w ilości 300 sztuk. Producent nie planuje sprzedawcać samochodu poza Australią.

 

Grzegorz Kowalewski

fot. HSV