Aż 800 KM mocy oferuje Porsche 959 z 1986 roku, które zmodernizowała firma Canepa Motorsports. Amerykańska firma deklaruje stworzenie tylko pięćdziesięciu egzemplarzy tego nietuzinkowego auta.
Model 959 marki Porsche znany jest z zastosowanych w nim nowatorskich rozwiązań technicznych i osiągów, które miały duży wpływ (tutaj pomógł także model F40 firmy Ferrari) na pojawienie się mody na superszybkie sportowe samochody. Produkowany od 1986 roku model 959 zaskakiwał nowoczesnymi rozwiązaniami – nadwoziem z kevlaru i aluminium, zaawansowanym napędem na wszystkie cztery koła i silnikiem z systemem doładowania, który dostarczał (w pojemności 2,8 litra) imponującą moc 450 KM. Model 959 występował również w wersji S, gdzie udało się zwiększyć moc pojazdu aż do 505 KM. Ten popularny i wręcz kultowy na rynku europejskim samochód był przez kilkanaście lat nieznany na rynku amerykańskim – marka Porsche odmówiła bowiem dostarczenia czterech egzemplarzy samochodu do przeprowadzenia testów zderzeniowych, sprzedaż pojazdu w Ameryce ruszyła więc dopiero w 1999 roku.
Kultowy model 959 przywróciła właśnie do życia amerykańska firma Canepa Motorsports z siedzibą w Kaliforni, która specjalizuje się w renowacjach i modyfikacjach sportowych samochodów różnych marek. Założona przez Bruce’a Canepa, amerykańskiego kierowcę wyścigowego i dealera firma modernizowała już w 1988 roku model 959 i przystosowała go do wymogów rynku USA, później wprowadzono na rynek specjalne pakiety zmieniające m.in osiągi pojazdu. Pakiet Generation I gwarantował moc ponad 580 KM, Generation II podnosił poprzeczkę do blisko 650 KM, a Generation III przekraczał 800 KM. Właśnie ten ostatni jest punktem wyjścia do najnowszej propozycji amerykańskiej firmy czyli modelu 959 SC.
Zwiększenie mocy niemieckiego auta aż do mocy 800 koni mechanicznych wymagało poważnych ingerencji w układ napędowy. Konstruktorzy z amerykańskiej firmy zastosowali w więc nowe turbosprężarki Borg-Warner (nie działają one sekwencyjne tak, jak w bazowym modelu), zmodernizowali zapłon, system doprowadzania paliwa i układ wydechowy. Zmiany dotknęły także sprzęgła i zawieszenia, w amerykańskim modelu montowane jest nowe zawieszenie, które wzorowane jest na modelu 959 S.Posiadacze nietuzinkowego auta mogą liczyć także na wygodę i luksus w kabinie, gdzie znajdzie się ręcznie zszywana, skórzana tapicerka, fabryczna nawigacja od Porsche i radioodtwarzacz, który podkreśla klasyczny charakter pojazdu.
Amerykański pojazd malowany jest od nowa w unikatowym kolorze, projektanci sumiennie sprawdzają także każdy detal oryginalnego pojazdu i odnawiają go, wymieniają lub zabezpieczają przedczynnikami zewnętrznymi. W niektórych sytuacjach detale wymieniane są też na nowe.
Zapowiedziano, że powstanie tylko pięćdziesiąt egzemplarzy pojazdu Canepa 959 SC.
Grzegorz Kowalewski
fot. Canepa