Mercedes-Benz 190 W201

Patrząc na drogi naszych miast coraz częściej spotykamy oznaczenia takie jak S,RS,AMG,///M,R i podobne. Ile razy mieliście tak, że z daleka przekonani o potężnym silniku pędzicie w stronę benzynowego potwora a spotykacie się z dieslem? Oczywiście zdaję sobie sprawę, że te pakiety nie imitują w 100% najmocniejszych modeli na rynku a jedynie upodabniają ich do mocniejszych braci. Coraz częściej jednak zauważam na drogach dokładne imitacje np Mercedesów AMG. W ostatnim tygodniu spotkałem między innymi srebrną C klasę kombi, do złudzenia przypominającą C63, jednak po odpaleniu okazała się Dieslem. Auto z zewnątrz było niemal nie do odróżnienia, cztery końcówki wydechu, charakterystyczny dyfuzor, poszerzenia nadkoli oraz agresywniejsze zderzaki. Podobną sytuację widziałem pod jedną z trójmiejskich uczelni gdzie obok mnie zaparkował Scirocco R…również w dieslu. Auto do złudzenia przypominało prawdziwą Rkę i dla wyjaśnienia dodam, że nie mylę tutaj R z R line-m. Zacząłem zastanawiać się, kiedy nastała ta moda na upodabnianie się do najmocniejszych modeli. Oczywiście nie od dziś wiadomo, że w Polsce jeździ więcej BMW z serii ///M niż Bawaria wyprodukowała, jednak mówiąc to mam na myśli stuprocentowe konwersje wyglądu aut a nie jedynie pakiety lub znaczki. Chciałbym Wam dzisiaj przedstawić fantastycznego Mercedesa 190 W201 wyposażonego w wyjątkowy fabryczny pakiet Evo 1. Model W201 to pierwszy kompaktowy sedan Mercedesa po długiej przerwie, podczas, której firma skupiła się na produkowaniu największych i najbardziej luksusowych modeli. Auto zaprezentowane w 1982 roku było konkurencją dla Audi 80 oraz BMW E30. Powstało niemal 1,88 miliona egzemplarzy w rozmaitych wersjach. Auto wyposażane było zarówno w silniki benzynowe od 90 km do 234 km jak i wysokoprężne w zakresie 72km-125km. Auto szybko stało się synonimem komfortu, niezawodności oraz bezpieczeństwa. Ze względu na zastosowanie wielowahaczowego zawieszenia pewnie prowadziło się w zakrętach. Z własnych doświadczeń dodam, że mimo naprawdę bardzo miękko zestrojonego zawieszenia auto zaskakująco dobrze się prowadzi i łatwo wyczuć, co robi na drodze. Mimo dość kanapowego stylu prowadzenia, samochód daje bardzo dużo frajdy z prowadzenia, szczególnie zestopniowany z manualną skrzynią biegów. W201 jest nie tylko zwyczajnie dobrym autem, ale również próbował być samochodem typowo wyczynowym. Powstała między innymi wersja Cosworth 2.3 dysponująca mocą 185 koni mechanicznych rozpędzająca 190tkę do pierwszej setki w czasie 7,7s oraz osiągająca prędkość maksymalną na poziomie 230 km/h. Auto zasłynęło, jako najwolniejsze auto wyczynowe świata. Cosworth wyposażony został w zmodyfikowaną skrzynię biegów, w której wsteczny bieg został umiejscowiony w miejscu biegu pierwszego. Dzięki takiemu rozwiązaniu jedynkę wbijamy w miejsce dwójki a to pozwala na umieszczenie drugiego oraz trzeciego biegu w linii prostej, co ułatwia jazdę po torze lub kompletnie komplikuje jazdę w mieście, każdemu, kto przyzwyczajony jest do klasycznego układu „H”. Auto zyskało wyjątkowych nabywców, którymi byli między innymi Niki Lauda oraz Rowan Atkinson. Cosworth był również wyjątkowym autem dla legendarnego już Ayrtona Senny, który w takim właśnie aucie zwrócił na siebie uwagę po raz pierwszy na słynnym torze Nurburgring, podczas wyścigu aut turystycznych zwyciężając między innymi ze wspomnianym już Niki Laudą oraz Keke Rosbergiem. Samochód zdobył również trzy rekordy świata w dyscyplinie szybkości przejazdu na dystansach 25 000km, 25 000mil oraz 50 000km zatrzymując się jedynie na tankowanie oraz krótki pit stop. Najdłuższa próba trwała ponad 201 godzin. Powstały również wersje Evo 1 oraz Evo 2 zbudowane w bardzo ograniczonym nakładzie. Evo 1 dysponowało mocą 204 km natomiast Evo 2 235 km. Pozwalało to na osiągnięcie prędkości rzędu 240-250 km/h a pierwszą setkę osiągało w czasie poniżej 7 sekund. Najbardziej widowiskowy był jednak wygląd, szczególnie wersji Evo 2 przypominający auta z serii DTM. Nasz egzemplarz został wyposażony w pakiet stylizujący Evo, 1 dzięki czemu do złudzenia przypomina legendarny model 190tki. Właściciel zapowiedział zmianę silnika na znacznie mocniejszy nie tylko od aktualnego, ale również Evo 1 jak i Evo 2. Zapraszam Was do zapoznania się z galerią, którą dla Was przygotowałem.

Dawid Doluk​